درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ به خاطر بابای مهربونم که عمرشو صرف تعلیم وتربیت دانش آموزان وما کرد تا همه دکتر ومهندس بشویم .روحش همیشه شاد. به خاطر اینکه چون سکته قلبی ناگهانی ما را ترک کرد و ما را تنها گذاشت. من سعی کردم تمام علائم و راهکارهای آن را برای استفاده در دسترس همگان بگذارم به امید روزی که هیچ بابا ومامانی ناگهانی بچه هاشونو ترک نکنند و سایه آنها سالهای سال بالای سربچه هاشون بموند.هر کسی که از مطالب وبلاگ استفاده می کند یک فاتحه هم برای بابام بخوند.ممنون ."بابا خیلی خیلی خیلی دوستت دارم."
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان غلام_افرا و آدرس gholamafra20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 377
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


كد ماوس



عکس قلب و لب



کد متحرک کردن عنوان وب


ابزار وبلاگ  ,کد تغییر شکل موس برای وبلاگها و سایتهاکد تغییرشکل موس

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
غلام_افرا
علمی / مذهبی /تاریخی

 

اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا دارويي را كه براي درمان سندرم روده تحريك پذير همراه با يبوست ( IBS-C) در زنان بزرگسال تهيه شده است تاييد كرد.

به گزارش دکتر سلام به نقل از خبرگزاري رويترز، اين دارو را شركت داروسازي سوكامپو ( Sucampo)  ساخته است و توسط شركت داروسازي تاكدا (  )Takeda به بازار عرضه شده است.
اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد، داروي آميتيزا  Amitiza براي زنان بالاي  ۱۸ سال و نه براي مردان تاييد شده است زيرا اثر بخشي اين دارو بطور قاطع نشان داده نشده است.
اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا اعلام كرد، سندرم روده تحريك پذير اختلالي است كه با درد شكم ، نفخ، يبوست و اسهال مشخص مي‌شود. شمار زناني كه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند دو برابر مردان است.
دكتر جولي بيتز از مركز ارزيابي و تحقيق داروي اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا گفت، اين بيماري در برخي افراد كاملا ناتوان‌كننده است و انجام فعاليت‌هاي روزمره را براي آنها دشوار مي‌سازد.



 

محققان روش جدیدی برای پیش‌بینی احتمال مرگ افراد طی ۱۰ سال آینده با استفاده از یک آزمون حرکت بر روی تردمیل ابداع کرده‌اند.

آفتاب : در این روش فرد بر روی تردمیلی که سرعت و شیب آن در حال افزایش است، بمدت سه دقیقه حرکت می‌کند؛ در این زمان اطلاعات مختلف شامل تعداد ضربان قلب و میزان تنفس ثبت می‌شوند.

سپس این اطلاعات به همراه سن و جنسیت فرد در یک فرمول پایه قرار داده می‌شود تا شانس مردن فرد طی یک دهه آینده محاسبه شود.

این روش FIT Treadmill Score نام دارد که توسط متخصصان قلب و عروق دانشگاه جان هاپکینز ابداع شده است؛ محققان اطلاعات ۵۸۰۲۰ فرد ۱۷ تا ۹۶ ساله را که طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ تحت تست‌های استرس قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار داده و براساس نتایج بدست آمده، تست تردمیل را طراحی کردند.

بالا رفتن بیش از حد ضربان قلب، اصلی‌ترین شاخص برای تعیین خطر مرگ طی ۱۰ سال آینده است.

امتیازات از ۲۰۰- تا ۲۰۰+ تقسیم‌بندی می‌شوند؛ افرادی که نمره منفی بیشتری کسب کنند، با خطر بالاتر مرگ طی یک دهه آینده مواجه هستند؛ افرادی که نمره ۱۰۰- تا صفر را کسب کنند، با ۱۱ درصد خطر مرگ طی این مدت مواجهند.

افرادی که نمره ۱۰۰+ و بالاتر کسب کنند، تنها با دو درصد خطر مرگ در ۱۰ سال آینده روبرو هستند.



 

 

قدس آنلاین: یافته های تازه نشان می دهند میان ابتلا به پوکی استخوان و کاهش موقت قدرت شنوایی رابطه مستقیم وجود دارد. 

به گزارش گروه بهداشت و سلامت قدس آنلاین، گروهی از محققان مرکز پزشکی دانشگاه پکن به سرپرستی دکتر کای جین تیان، بر روی بیش از 10 هزار بیمار که بین سال های 1999 تا 2008 به پوکی استخوان مبتلا شده اند مطالعه کردند و آنها را با بیش از 32 هزار فرد سالم مقایسه کردند.  

در پایان سال 2011، بیش از 76 درصد از مبتلایان به پوکی استخوان با ناشنوایی ناگهانی - از دست رفتن سریع شنوایی - دست و پنجه نرم می کردند. این نوع ناشنوایی می تواند در یک یا چند روز در هفته بروز کند. 

یافته های دانشمندان نشان می دهند، در حدود نیمی از افرادی که ناشنوایی ناگهانی را تجربه کرده اند، دوباره توانایی شنیدن را از دست خواهند داد، اما در بیش از 85 درصد افرادی که پوکی استخوان را کنترل یا درمان کرده اند، اندک اندک حس شنوایی باز می گردد.

دکتر کای جین تیان گفت:" نشانه های گوناگون نشان می دهند که بروز پوکی استخوان علاوه بر استخوان ها بر سیستم قلب و عروق و مغز نیز تاثیر می گذارند. "

او افزود:" از دست دادن ناگهانی شنوایی ممکن است با مشکل دیگری که با پوکی استخوان ارتباط دارد نیز مرتبط باشد.



جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:آیا رنگ مو سرطان زاست؟ , :: 22:42 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

رنگ کردن موها از سال ها قبل در بین زنان رایج بوده است. متون باستانی باقی مانده از خاورمیانه و افریقا نشان می دهد که این کار قدمتی دیرینه دارد.
برترین ها: رنگ کردن موها از سال ها قبل در بین زنان رایج بوده است. متون باستانی باقی مانده از خاورمیانه و افریقا نشان می دهد که این کار قدمتی دیرینه دارد. البته طی سال های اخیر این عمل در بین مردان نیز رواج قابل توجهی یافته است. آنچه در خوب رنگ شدن مو اهمیت دارد، نفوذ رنگ به داخل شفت مو است و چون این نفوذ به اندازه مولکولی رنگ مورد نظر ارتباط مستقیم دارد، بنابراین رنگ هایی که اندازه مولکول هایشان نسبتا کوچک تر است معمولا رنگ های بهتر و مطلوب تری هستند.

از طرف دیگر، با توجه به اینکه امروزه زنان به تغییر مکرر رنگ مو گرایش دارند، بنابراین رنگ موهایی که به سهولت بتوانند رنگ مورد نظر آنها را ایجاد کنند با استقبال بیشتری مواجه می شوند. به طور کلی رنگ های موجود را می توان به سه دسته تقسیم کرد: رنگ های گیاهی، رنگ های متالیک و رنگ های مصنوعی آلی. با توجه به اینکه رنگ های آلی نسبت به دو دسته دیگر رنگ های طبیعی تر، زیباتر و درخشان تری به مو می دهند، امروزه بیشتر استفاده می شوند.
 


رنگ های گیاهی

از جمله رنگ های گیاهی که قدمتی دیرینه دارد رنگ حناست. گیاه حنا به طور طبیعی در خاورمیانه و شمال افریقا یافت می شود، که از برگ های خشک آن می توان رنگ حنا را تهیه کرد. البته برگ ها را باید قبل از به گُل نشستن گیاه از آن جدا کرد وگرنه کیفیت مطلوبی نخواهندداشت.

پایه اصلی که در این گیاه وجود دارد و باعث ایجاد رنگ قرمز می شود نوعی نفتوکینون است که طی یک ساعت می تواند به ساقه مو رنگ بدهد و مدت 15هفته پایدار باقی بماند. این رنگ برای مو غیرسمی است و هیچ آسیب فیزیکی یا شیمیایی به ساقه مو وارد نمی کند، ولی به علت داشتن رنگ قرمز خاص و احتمال رنگ گرفتن پوست دست و ناخن هنگام مصرف امروزه چندان از آن استقبال نمی شود.

 

امروزه بیشتر پودر حنا را با وسمه یا پودر قهوه و سایر مواد مشابه مخلوط و سپس از خمیر نرم حاصل شده برای رنگ آمیزی مو استفاده می کنند. استفاده توأم این مواد می تواند تا حدودی رنگ قرمز- نارنجی حاصل از حنا را تعدیل کند. گفتیم مولکول اصلی حنا (که حناتانیک اسید هم نامیده می شود) یک نوع نفتوکینون با فرمول C10H6O3 است. اندازه مولکولی حنا بسیار کوچک تر از پروتئین ها یا فسفولیپیدهاست که اجزای ساختمانی جدار سلول ها و نیز لایه خارجی پوست را تشکیل می دهند.

بنابراین وقتی ماده حنا به صورت خمیری  کل روی پوست یا مو قرار می گیرد این مولکول ها می تواننداز خمیرحنا عبور کنند و از عرض کوتیکول مو (لایه خارجی مو) بگذرند و باعث رنگ گرفتن آن شوند. هرچه حنا مدت طولانی تری روی مو قرار گیرد به طور عمقی تر و کامل تری مو را رنگ می کند. هرچند رنگ حاصل شده قرمز- نارنجی است ولی طی 48 ساعت اول پس از مصرف تا حدودی تیره تر می شود و اگر کراتین مو به وسیله مولکول های حنا اشباع شده باشد این تیره شدن بیشتر خواهدبود. توجه کنید که عبور مولکول های حنا از لایه خارجی مو و جایگزین شدن این مولکول ها در قسمت های داخلی تر باعث می شود رنگ حنا پایدار شود و بنابراین از بین بردن یا تغییردادن آن به آسانی صورت نگیرد.

 


این جایگزینی مولکول ها به نحوی است که در اکثر موارد اجازه تغییر رنگ مو را به شما نمی دهد، مگر اینکه موهای رنگ شده را کوتاه یا با مواد اکسیدکننده بسیار قوی بی رنگ کنید. لازم به توضیح است که حتی مواد اکسیدکننده نیز در بسیاری از موارد قادر به از بین بردن کامل این ماده نیستند. بنابراین اگر شما جزء افرادی هستید که دوست دارید مدام رنگ مویتان را تغییر دهید، بهتر است از این ماده یا موادی را که در ترکیب آنها تاحدودی حنا به کار رفته است، استفاده نکنید.

علاوه بر حنا، گیاهان دیگری نیز برای رنگ کردن مو در مناطق خاصی از جهان رایج هستند، مثلا یک نوع گیاه خاصی از دسته کامومیل رنگ زرد روشنی ایجاد می کند که چون فقط لایه خارجی مو را رنگ می کند، می تواند هم برای رنگ کردن و هم برای روشن تر و درخشان تر کردن مو مورد استفاده قرار گیرد. این گیاهان را معمولا می توان به راحتی از عطاری ها تهیه کرد.



ادامه مطلب ...


جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:سرطان خون, :: 22:38 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
علامتی از "سرطان خون"
 
دولت بهار: شایع ترین علامت بیمارانی که با سرطان خون حاد به پزشک مراجعه می‌کنند کم خونی است این کم خونی منجر به علائمی نظیر ضعف، ‌ بی حالی و خستگی پذیری زودرس‌می‌شود.
  

به گزارش دولت بهار، سرطان‌های خون حاد ۳ دسته علامت عمده دارند که شایع ترین نشانه آنها کم خونی است، در این صورت بیمار با ضعف، بی حالی و خستگی پذیری زودرس‌ به پزشک مراجعه می‌کنند.

مهرزاد میرزانیا‌ فوق تخصص خون و سرطان بالغین‌ گفت: لوسمی در واقع بیماری خونی است که سلول های خون ساز بدن به صورت غیر قابل کنترل و خارج از میزان نیاز بودن شروع به تکثیر می‌کنند.

وی ادامه داد: در واقع تغییرات ژنتیکی در داخل ژنوم سلول‌های بنیادی خونساز اتفاق می‌افتد که این تغییرات محتوای ژنی به گونه‌ای می شوند تا سلول از حالت نرمال خارج شده و به یک سلول خود کار تبدیل شود که در این صورت بدون نیاز و کنترل سایر ارگان های بدن سلول ها شروع به تکثیر می کنند سرطان ‌های خون به دو دسته سرطان های خون حاد و سرطان های خون مزمن تقسیم می شوند.

وی تصریح کرد: سرطان‌های خون حاد، جزو اورژانس پزشکی تلقی می شوند و از زمانی که علائم بیماری ظاهر می شود تا اینکه بیمار به پزشک مراجعه می کنند و تشخیص انجام می گیرد، معمولا چند هفته بیشتر به طول نمی‌انجامد و در صورتیکه بیمار درمان نشود در کمتر از یک ماه فوت خواهد کرد در سرطان های خون مزمن اختلالات‌ در کروموزوم‌ ها در مرحله ای اتفاق می‌افتد که درجاتی از تکامل سلول رخ داده باشد، بنابر این علائم بیماری بسیار آهسته بروز می‌کند و این علائم باعث می شود که اگر درمانی برای بیمار انجام نشود چندین ماه با بیماری خود زنده بماند.

میرزانیا‌ افزود: شایع ترین علامت بیمارانی که با سرطان خون حاد به پزشک مراجعه می‌کنند کم خونی است این کم خونی منجر به علائمی نظیر ضعف، ‌ بی حالی و خستگی پذیری زودرس‌می‌شود.

وی اذعان داشت: در سرطان خون حاد اختلالات خون ریزی دهنده نیز مشاهده می شود در این صورت بیمار با خونریزی لثه، بینی، کبود شدن دست و پا بدون دلیل مشخص در مواردی هم خون ریزی های تهدید کننده حیات مانند خونریزی های مغزی ممکن است مواجه شود، علائم عفونی نیز در سرطان حاد دیده می شود که دیرتر از علائم خونریزی دهنده و علائم کم خونی خود را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: سرطان‌های خونی حاد با علائم عفونی، همراه با تب بوده و با عفونت‌های نظیر عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تختانی، دستگاه گوارش و دستگاه ادراری ظاهر می‌شوند همچنین این سرطان شامل علائم غیر اختصاصی همچون استخوان درد نیز هستند، بسیاری از بیماران به دلیل آنکه مغز استخوان آنها سلول های نابالغ در حال تکثیر دارند، مغز استخوانشان تحت فشار قرار گرفته که در نتیجه با دردهای استخوان بر روی جناق سینه و ساق پا مواجه می‌شوند.

وی در پایان گفت: از دیگر نشانه های سرطان خون می توان به تعریق بیش از حد همراه با تب اشاره کرد.

منبع: تابناک



چهار شنبه 13 اسفند 1393برچسب:تازه های آلزایمر، پارکینسون, :: 12:24 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

محققان واحد تحقیقات بالین دانشگاه Leicester یک مسیر اصلی برای از بین رفتن سلول های عصبی در موش های مبتلا به بیماری های دژنراتیو پیدا کردند. این محققان توانستند با مسدود کردن این مسیر، جلوی مرگ سلول های عصبی موش ها را گرفته و مدت زندگی آن ها را افزایش دهند.

در بیماری های نورودژنراتیو انسان مثل آلزایمر، پارکینسون و جنون گاوی ، پروتئین های سلول های عصبی به طریقه ی ای نادرست پیچ و تاب می خورند و این امر باعث شکل غیر طبیعی این پروتئین ها می شود. این پروتئین های معیوب باعث تشکیل پلاگ ها در بیماری آلزایمر و اجسام لوی در بیماری پارکینسون می شوند.

 

محققان در روی موش هایی تحقیق کردند که مبتلا به بیماری های نورودژنراتیو ایجاد شده با پریون ها بودند. این نوع موش ها به عنوان بهترین مدل مطالعاتی برای بیماری های نورودژنراتیو انسان به شمار می روند.

این دانشممدان پی بردند ساخته شدن تعداد زیادی پروتئین های معیوب در یک سلول، طی یک واکنش دفاعی، باعث متوقف شدن ساختن پروتئین های جدید در آن سلول می شود. زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد، پروتئین سازی دوباره از سر گرفته خواهد شد ولی چون پروتئین های جدید نیز مجددا به شکل معیوب در میآیند بهمین دلیل این اتفاق رخ نمی دهد. این اتفاق باعث مرگ سلول های عصبی می شود چرا که پروتئین های مورد نیاز این سلول ها ساخته نمی شوند.

محققان توانستند با تزریق یک پروتئین خاص به درون این سلول ها، روند پروتئین سازی را فعال کرده و نیز از بد پیچ و تاب خوردن پروتئین های تازه ساخته شده جلوگیری کنند. این بررسی ها نشان داد کار روی مسیر غیر فعال شدن سنتز پروتئین در سلول های عصبی می تواند راه های مناسبی برای درمان بیماری هایی چون پارکینسون و آلزایمر پیش روی مان قرار دهد. 

پروفسور گیووانا مالوچی محقق ارشد این پروژه می گوید: جالب است که در بیشتر بیماری های نورودژنراتیو با پروتئین های پریون مانندی سر و کار داریم که به اشتباه پیچ و تاب خورده و معیوب شده اند.  ما توانستیم مسیر ساخته شدن این پروتئین ها را دستکاری کنیم و این می تواند شروع مسیری برای درمان این بیماری ها باشد. به جای مبارزه با پروتئین ها معیوب، اگر مسیر ساخته شدن پروتئین های معیوب را متوقف کنیم، می توانیم به دست یافت های بزرگی برسیم.

پروفسور hugh perry یکی دیگر از محققان این پروژه می گوید: بیماری های نورودژنراتیو مثل آلزایمر و پارکینسون بیماری های آزار دهنده و غیر قابل درمانی هستند که امروزه نزدیک به 7 میلیون نفر در اروپا با آن ها دست و پنجه نرم می کنند. مطالعات نشان می دهد به دلیل کنترل زاد و ولد و پیر تر شدن جامعه، این آمار در هر 20 سال آینده، دو برابر خواهد شد.  ما معتقدیم مطالعاتی مثل این پروژه که بر روی مبانی و پایه های ایجاتد این نوع بیماری های انجام می شوند، برای دست یافتن به درمان مناسب، ضروری هستند. فهمیدن راه هایی که منجر به مرگ سلول های عصبی می شود، برای جلوگیری از این اتفاق ضروری است.

منبع: sciencedaily

مترجم: رضا نصیرپور



 هموپروتئین هایی مانند هموگلوبین وسیتوکروم ها حاوی گروه هم میباشند.هم یک ترکیب پورفیرین حاوی آهن میباشدکه درآن چهارحلقه ی پیرول از طریق پلهای متنیل بهم متصل شده اند. هشت گروه جانبی (متیل،وینیل و پروپیونیل) واقع درروی چهارحلقه ی پیرول هم به صورت خاصی قرارگرفته اند. بیوسنتز حلقه هم درمیتوکندری ها وسیتوزول طی 8 مرحله ی آنزیمی انجام میگیرد.

درشروع این مراحل δ- آمینولوولینات (ALA) از سوکسینیل – COA وگلیسین طی واکنشی که توسط ALA –سنتاز یعنی آنزیم تنظیم کننده ی مسیر ، کاتالیزمی شود ، تشکیل میگردد و درطی مراحل بعدی پورفوبیلینوژن (PBG )توسط آنزیم ALA-دهیدراتاز از دو مولکول ALA درسیتوزول بوجود می آیدکه ارترکیب چهار مولکولPBG  یک پورفیرین بدست می آید که این مرحله توسط آنزیم اروپورفیرینوژن І سنتتاز کاتالیز می شود.

این چهار مولکول به صورت متوالی هستند که این پورفیرین به طورخودبخودی حلقوی شده ، به اوروپورفیرینوژن І تبدیل می شود.

 یا با عمل مرکب اوروپورفیرینوژن І سنتتاز و اوروپورفیرینوژن Ш  کوسنتتاز به اوروپورفیرینوژن Ш تبدیل میشود که درشرایط طبیعی، تقریبا تمام اوروپورفیرینوژن ساخته شده از نوع ایزومر Ш است که در ساختمان آن تمام  گروه های استات توسط آنزیم اوروپورفیرینوژن دکربوکسیلاز،دکربوکسیله شده، به ریشه های استخلافی متیل تبدیل میشود وکوپروپورفیرینوژن Ш بدست می آید سپس کوپروپورفیرینوژن Ш  درمیتوکندری به پروتوپورفیرینوژن Ш و سپس به پروتوپورفیرین Ш تبدیل می شود.

واکنش اکسیداسیون پروتوپورفیرینوژن توسط آنزیم پروتوپورفیرینوژن اکسیداز کاتالیزمیشود که درنهایت پروتوپورفیرین بوجود می آید ودرمرحله ی نهایی سنتز، وارد شدن آهن به پروتوپورفیرین است که این واکنش توسط آنزیم فروکلاتاز کاتالیز می شود .

اختلالات ژنتیک در6 آنزیم از 8 آنزیم موجود درمسیر بیوسنتز هم باعث بروز انواع پورفیری ارثی میگردد. گلبولهای قرمز وکبد جایگاه های اصلی بروز عوارض متابولیک پورفیری حساسیت به  نورومشکلات عصبی است.

مصرفی برخی از ترکیبات (مانند سرب) باعث ایجا  پورفیری اکتسابی میشود. مقادیر افزایش یافته ی پورفیرین ها یا ترکیبات پیش ساز آنها را میتوان درخون و ادرار تشخیص دادکه این کاربه تشخیص بیماری ها کمک میکند.

اهمیت بیولوژیک :

پورفیرین ها ترکیبات حلقوی هستند که از اتصال چهارحلقه ی پیرول از طریق متنیلی تشکیل میشوند. یکی از خواص مشخص پورفیرین ها تشکیل کمپلکس هایی با یون های فلزی متصل به اتم نیتروژن درحلقه پیرول میباشد. به عنوان مثال میتوان به پورفیرین های حاوی آهن مانند هم موجود درهموگلوبین اشاره کرد. متالوپورفیرین ها درطبیعت به پروتئین ها اتصال می یابندتاترکیبات مهم متعددی درفرآیند بیولوژیک تشکیل دهند.این ترکیبات عبارتنداز:

1-هموگلوبین ها:این ترکیبات شامل پورفیرینهای آهن هستند که به پروتئینی به نام گلوبین اتصال یافته اند. این پروتئین های کونژوگه میتوانند به طور قابل برگشت با اکسیژن ترکیب شوند وبه عنوان مکانیسم انتقال اکسیژن درخون عمل میکنند.

2-میوگلوبین ها: این ترکیبات پروتئین های تنفسی هستند که درسلولهای عضلانی مهره داران وبی مهرگان یافت میشوند. یک مولکول میوگلوبین مشابه یک زیرواحد هموگلوبین است. 

اهمیت بیوشیمیایی:

وجود هم و پورفیرین در هموپروتئین برای انتقال اکسیژن والکترون و متابولیسم داروها وغیره دربدن ضروری است.



شنبه 26 مهر 1393برچسب:علل بیماری پارکینسون, :: 21:45 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

علل
علت این اختلال در اغلب موارد ناشناخته است . بعضی موارد آن ناشی از داروهایی نظیر فنوتیازین ها؛ آسیب مغزی ؛ تومورها؛ آنسفالیت پس از آنفلوانزا؛ عفونت با ویروس های دارای رشد آهسته ؛ یا مسمومیت با مونواکسیدکربن (احتمالاً) می باشد.

ژن LRRK2 شایع‌ترین علت ژنتیکی هر دو نوع خانوادگی و غیرقابل پیش‌بینی پارکینسون است.

محققین دانشگاه جان هاپکینز به پروتئینی دست یافته‌اند که ممکن است بهترین هدف برای مبارزه با بیماری پارکینسون باشد.

پایگاه اینترنتی دانشگاه جان هاپکینز اعلام کرد ، طی سال گذشته ( ۲۰۰۷ میلادی )مشخص شد که ژن مولد این پروتئین که LRRK2 نامیده می‌شود شایع‌ترین علت ژنتیکی هر دو نوع خانوادگی و غیرقابل پیش‌بینی پارکینسون است. با این حال تاکنون کسی نمی‌دانست پروتئین مربوط به این ژن چه کاری با سلول‌های مغزی انجام می‌دهد و آیا می‌توان آن را دستکاری کرد یا خیر؟

بر همین اساس اکنون محققین دانشگاه جان هاپکینز متوجه شده‌اند که پروتئین LRRK2 بخشی از یک گروه از پروتئین‌هاست که به نام کیناز شناخته می‌شوند و مانند بقیه اعضای این خانواده به کنترل فعالیت‌های سایر پروتئین‌ها از طریق انتقال گروه‌های کوچکی به نام فسفات‌ها به داخل آنها کمک می‌کنند. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که دو نوع جهش مربوط به پارکینسون در این ژن باعث افزایش فعالیت انتقال فسفات به داخل پروتئین‌های فوق می‌شود

بیماری پارکینسون و حمله خواب ‪ Narcolepsy‬با یکدیگر وجه مشترک دارند.

این مطالعه که در شماره ژوئن ۲۰۰۷ مجله “مغز” منتشر شده است نشان می‌دهد که افراد مبتلا به پارکینسون باید تحت یک دوره درمان بالینی متفاوتی قرار گیرند که احتمالا علائم خواب آنها را بهبود می‌بخشد.

“جری سیگل” از “موسسه علوم عصبی و رفتار انسانی سمل” در دانشگاه کالیفرنیا و “توماس سنیکال” متخصص اعصاب در همین دانشگاه تعیین کرده‌اند که بیماران مبتلا به پارکینسون تا ‪ ۶۰‬درصد از سلول‌های مغزی حاوی “پپتید هیپوکرتین” (‪ (peptide hypocretin‬را از دست می‌دهند.

در سال ‪ ،۲۰۰۰‬تعدادی از محققان علت حمله خواب را کاهش هیپوکرتین که تصور می‌شود در تنظیم چرخه خواب حائز اهمیت است، معرفی کردند.

به گفته سیگل، گزارش اخیر به یک علت مشترک اختلالات خواب اشاره می‌کند که با این دو بیماری در ارتباط است و نشان می‌دهد که درمان بیماران مبتلا به پارکینسون با استفاده از هیپوکرتین و یا آنالوگ‌های هیپوکرتین می‌تواند این علائم را از بین ببرد.



عوامل افزایش دهنده خطر
گرچه عوامل افزایش خطر ناشناخته است و تحقیقات آکادمی در کتاب های مرجع ذکر نشده است ولی در چند سال اخیر تحقیقات مختلف احتمال تاثیر موارد زیر را نشان می دهد لازم به ذکر است این تحقیقات در سال ۲۰۰۷ میلادی ( ۱۳۸۶ شمسی ) انجام شده و در سمینارهای پزشکی و مجلات علمی ارائه شده است :

حشره کش ها خطر ابتلابه بیماری پارکینسون را افزایش می دهند
بر اساس گزارش محققان آمریکایی که بر روی ۶۰۰ بیمار مبتلابه پارکینسون مطالعه کرده بودند، اعلام کردند: حشره کش ها خطر ابتلابه بیماری پارکینسون را افزایش می دهند. محققان آمریکایی پس از مطالعه بر روی ۶۰۰ بیمار اعلام کردند: افرادی که در معرض حشره کش ها قرار می گیرند ۱/۶ برابر بیشتر از دیگران در خطر ابتلابه پارکینسون قرار دارند.

مصرف چربی‌های اشباع نشده، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد
مطالعات اخیر نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالای چربی‌های اشباع نشده، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل انواع سبزی، میوه و حبوبات است خطر ابتلا به بیماری پارکسیون را کاهش می‌دهد.
یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد افرادی که از رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر بالای چربی‌های اشباع نشده استفاده می‌کنند، ۳۰ درصد کمتر از کسانی است که از این رژیم‌های غذایی استفاده نمی‌کنند به بیماری پارکینسون دچار می‌شوند.
این چربیهای اشباع نشده در رژیم‌های غذایی که شامل انواع سبزی، حبوبات، میوه و روغن‌های گیاهی است یافت می‌شوند.
بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی تدریجی است که به وسیله کاهش سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین‌های شیمیایی به وجود می‌آید. نبود این سلول‌ها منجر به از دست دادن کنترل ماهیچه‌های صاف و لرز‌های غیرقابل کنترل می‌شود

کمبود اسید فولیک عاملی برای بروز آلزایمر و پارکینسون
آلزایمر، بیماری فراموشی است، بیماری که دراثر آن فرد قدرت تفکرش را از دست داده و نزدیکان خود را به خاطر نمی آورد و گاهی به دلیل ناتوانی دراستفاده از ذهن می میرد .

طی تحقیقاتی مشخص شد میزان اسید فولیک در خون افراد مبتلا به آلزایمر پائین است و در تحقیق دیگری مشاهده شد مصرف کم سبزیجات سبز رنگ موجب افت اسید فولیک خون و بروز لخته های خونی درمویرگهای مغز و آسیب به بافت مغز می شود که فراموشی را در پی دارد.

همچنین کمبود دریافت اسید فولیک به بروز پارکینسون در موشهای تحت بررسی در آزمایشگاه انجامید .

مطالب فوق اهمیت مصرف اسید فولیک را نشان می دهد

احتمال ابتلا به پارکینسون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر است.



ادامه مطلب ...


جدیدترین داروی درمان آلزایمر با نام "دونپزیل" که به صورت قرص مصرف می شود توسط متخصصان داخل کشور و با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تولید انبوه رسید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر سید علیرضا مجد مدیر عامل شرکت دارو درمان پارس که به مناسبت روز جهانی آلزایمر سخن می گفت، با اعلام این خبر افزود : مصرف یک بار در روز، عوارض جانبی کمتر و اثر بخشی مناسب از ویژگیهای بارز این دارو است.

 

جدیدترین داروی درمان آلزایمر برای نخستین بار در ایران تولید شد
جدیدترین داروی درمان آلزایمر با نام "دونپزیل" که به صورت قرص مصرف می شود توسط متخصصان داخل کشور و با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تولید انبوه رسید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر سید علیرضا مجد مدیر عامل شرکت دارو درمان پارس که به مناسبت روز جهانی آلزایمر سخن می گفت، با اعلام این خبر افزود : مصرف یک بار در روز، عوارض جانبی کمتر و اثر بخشی مناسب از ویژگیهای بارز این دارو است.

وی با اشاره به این که سایر داروهای درمان آلزایمر با افزایش دوز به صورت پلکانی هر سه یا چهار هفته از سوی پزشکان تجویز می شود و دو تا سه ماه طول می کشد تا حداکثر دوز دارو را بتوان برای بیمار تجویز کرد، یادآور شد : تنظیم دوز دونپزیل بسیار ساده است و پس از یک ماه دوز پنج میلی گرم آن به 10 میلی گرم افزایش یافته و این روند در طول درمان ادامه داده می شود.

به گفته دکتر مجد، مصرف دونپزیل در درمان آلزایمر شدید به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز رسیده است اما مصرف سایر داروهای مشابه درمان آلزایمر تنها در موارد خفیف و متوسط مورد تایید قرار گرفته است.

وی ادامه داد : قیمت دونپزیل تولید داخل برای هر قرص 150 تومان بوده که این رقم برای مشابه خارجی آن بین 3600 تا 4000 تومان است.

مدیر عامل شرکت دارو درمان پارس تصریح کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، در ایران حدود 300 هزار نفر بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد که آمار مصرف دارو نشان می دهد از این تعداد در سال 85 کمتر از 10 هزار نفر درمان شده اند.

وی در مورد کیفیت تولید داروی دونپزیل تولید شده در داخل کشور گفت : از نظر کیفیت، هر داروی تولید داخل باید استانداردهای جهانی مورد نظر وزارت بهداشت را کسب کند. در همین راستا در تولید این دارو نیز استانداردهای لازم رعایت شده و تاییدیه های لازم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دریافت شده است.

آلزایمر نوعی بیماری پیش رونده مغزی است که در صورت درمان نشدن، موجب زوال عقل شده و فرد قدرت تفکر و اعمال عالی مغز خود را به همراه حافظه از دست می دهد.



 

پژوهشگران اعلام کردند مصرف داروی آزمایشی آلزایمر روند زوال ذهن و از دست رفتن حافظه را در مراحل اولیه بیماری تا سی درصد کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛شرکت الی لیلی در ماه اوت گزارش خود را در خصوص داروی آزمایشی آلزایمر ارائه و اعلام کرد این دارو که سولانِزوماب (solanezumab) نام دارد، روند زوال ذهن را در بیماران مبتلا به آلزایمر کند می کند- مصرف این دارو در مراحل پیشرفته بیماری موثر نیست.

سولانِزوماب به پروتئینها موسوم به آمیلوئید بتا می چسبد و از تجمع این پروتئینها در مغز جلوگیری می کند- این پروتئینها در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر به یکدیگر می چسبند و به سلولهای عصبی در مغز آسیب می رسانند.

راشل دودی سرپرست تحقیقات در زمینه بیماری آلزایمر در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا گزارشها در خصوص داروی تولیدی شرکت لیلی را تایید و اعلام کرد اگرچه تاثیرگذاری این دارو اندک است، اما کشف آن امیدها را به درمان بیماری آلزایمر افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «هلث دی نیوز»، نتیجه این تحقیقات در جلسه انجمن عصب شناختی آمریکا در بوستون ارائه شد./ع



شنبه 26 مهر 1393برچسب:پارکینسون, :: 21:8 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

پارکینسون از کجا می‌ آید؟چندی پیش هنرپیشه مشهور انگلیسی ، دبورا کر که به بیماری پارکینسون مبتلا شده بود، جان باخت. در تاریخ معاصر افراد مشهور زیادی به این بیماری مبتلا شدند. هیتلر، سالوادور دالی، مائو و محمدعلی کلی از این جمله‌اند. امروزه شیوع بیماری پارکینسون رو به افزایش است و مشاغل گوناگون و کار با مواد شیمیایی و صنعتی، استرس و تغییر سبک زندگی، همه در افزایش شیوع این بیماری مؤثرند. خوب است درباره پارکینسون بیشتر بدانید.

اگرچه علت بیماری پارکینسون ناشناخته مانده است اما دانشمندان عواملی را مرتبط با بیماری پارکینسون شناسایی کرده‌اند. به عنوان مثال، در افراد بالای ۶۰ سال ، احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون حدود ۲ تا ۴ درصد است، در مقایسه با سایر افراد که حدود یک تا دو درصد است.

ردپای بیماری در خانواده
در حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد مبتلا به پارکینسون دارای یک خویشاوند مبتلا به پارکینسون، هستند. در یک تحقیق بزرگ، محققان دریافتند که در افرادی که دارای یک خویشاوند درجه اول مبتلا به پارکینسون مانند پدر و مادر یا خواهر و برادر مبتلا هستند، احتمال ابتلا به پارکینسون حدود دو تا سه برابر جمعیت عادی است. این به این معنی است که اگر والدین شما مبتلا به بیماری پارکینسون هستند، احتمال ایجاد این بیماری در شما کمی بالاتر از سایرین است.

بیماری پارکینسون در بسیاری از مبتلایان به صورت مستقیم با وراثت در ارتباط نیست اما محققان تعدادی از ژن‌های دخیل در این بیماری را در تعدادی از خانواده‌ها شناسایی کرده‌اند. بعضی از این ژن‌ها در پروتئین‌هایی که در عملکرد‌های سلول‌های دوپامینی دخیل‌اند، تغییراتی ایجاد می ‌کنند. به دلیل امکان مطالعات وسیع در آزمایشگاه‌های مدرن، امروزه جنبه‌های گوناگون وراثتی این بیماری، تحت تحقیقات گسترده‌ای قرار گرفته است.



ادامه مطلب ...


۱) به خودتان نگاهی بیندازید:
هر ۳ یا ۴ ماه خودتان به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خانواده نگاهی به پوست دست، پوست‌سر، نوک انگشتان، اطراف ریشه ناخن و زیر بغل خود بیندازید. بروز هرگونه تغییر شکل با تغییر رنگ در خال‌ها یا روی پوست و ظهور لک‌های قرمز به این معنی است که لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

۲) علایم خستگی را جدی بگیرید:
آیا معمولا بدون ساعت زنگ‌دار نمی‌توانید صبح‌ها بیدار شوید؟ بعد از ظهرها احساس خستگی مفرط می‌کنید؟ بعد از ظهر معمولا چرت می‌زنید؟ اگر جواب شما به هر یک از این سوالات مثبت است، احتمالا دچار کمبود خواب هستید پس توصیه می‌کنیم شب‌ها ۸ ساعت کامل بخوابید و اگر با این وجود باز هم دچار کم‌خوابی بودید به پزشک مراجعه کنید.
۳) بعد از ۵۰ سالگی هر سال یک بار قد خود را اندازه بگیرید:
انجام این کار به ویژه به خانم‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی‌های ماهیچه‌ای اسکلتی مثل پوکی‌استخوان توصیه می‌شود. کوتاه شدن قد می‌تواند خود نشانه کمبود مواد معدنی در استخوان‌ها باشد و لازم است در رابطه با آن پس از انجام آزمایش تراکم استخوان با پزشک مشورت کرد.
۴) به رنگ ادرار توجه کنید:
روشن بودن او را به آن معنی است که شما در سلامت کامل به سر می‌برید اما اگر رنگ ادرار تیره یا بدبو شد به این معنی است که شما به اندازه کافی آب نمی‌نوشید. اگر بعد از نوشیدن مقدار کافی آب این حالت همچنان باقی بود، لازم است با پزشک خود مشورت کنید. اگر رنگ ادرار شما زرد روشن است شاید به دلیل مصرف ویتامین B موجود در مکمل‌های غذایی یا مولتی‌ویتامین‌ها باشد، پس خیلی نگران نشوید.

 

۵) بعد از ورزش نبض خود را چک کنید:
طبق تحقیقی که اخیرا در مجله پزشکی انجمن آمریکا به چاپ رسیده است احتمال بروز سکته قلبی طی ۱۰ سال در زنانی که پس از ورزش کردن ضربان نبض آنها پایین‌تر از حد معمول است ۲ برابر بیش از این احتمال در سایر زنان است. به شما توصیه می‌کنیم حتما یک تست ورزش‌ بدهید. (۲۰ دقیقه پیاده‌روی تند یا دو)**و شمارش نبض خود را ۱۵ ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت داشته باشید. عدد به دست آمده به علاوه ۴ تعداد ضربان قلب شما را نشان می‌دهد. بعد ۲ دقیقه استراحت کنید و مجددا شمارش نبض خود را داشته باشید و آن را با ۴ جمع کنید. عدد به دست آمده دوم را از عدد اول کم کرده و اگر عدد جدید کمتر از ۵۵ بود، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

۶) اگر مبتلا به دیابت هستید، مراقب پاها‌یتان باشید:
پاهای افراد مبتلا به دیابت معمولا دچار خشکی، پوسته‌پوسته شدن، زخم و عفونت می‌شود. از آنجا که احساس درد در این افراد کمتر است، لازم است بیشتر مراقب پاهای خود باشند و روزانه به آنها نگاهی انداخته و آنها را چک کنند.
۷) به طور مرتب فشار خون خودتان چک کنید:
متخصصان پیشنهاد می‌کنند از ۱۸ سالگی به کمک دستگاه‌های سنجش فشارخون خانگی فشارخون خود را اندازه بگیرید. این باعث می‌شود سریعا متوجه افزایش فشارخون خود بشوید و به پزشک مراجعه کنید.

 

۸) از نظر قلبی چکاپ کامل بدهید:
به شرطی قلب و عروق سالمی خواهید داشت که از آن مراقبت کنید. در صورتی که گمان می‌کنید امکان احتمال سکته قلبی در شما وجود دارد مثلا مبتلا به چاقی هستید، ورزش نمی‌کنید، سیگار می‌کشید، کلسترول خون‌تان بالاست، فشارخون بالا دارید یا مبتلا به دیابت هستید، به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید یک چکاپ کامل قلب شامل آزمایش خود، نوار قلب، اندازه‌گیری فشارخون، تست ورزش و… برای شما تجویز کند.
۹) شانه سرتان را هر روز صبح نگاه کنید
اگر احساس می‌کنید ریزش موی‌تان زیاد شده از پزشک بخواهید یک آزمایش خون برایتان تجویز کرده و میزان آهن خون‌تان را چک کند. جالب است بدانید کمبود آهن می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. کم‌کاری تیرویید هم از جمله دیگر دلایل آن است.
۱۰) شیوه زندگی سالم را رعایت کنید:
میوه و سبزیجات سالم و تازه بخورید. به اندازه و مرتب ورزش کنید و استراحت را از یاد نبرید. تغذیه درست، استراحت کافی و اکشیژن‌رسانی به بدن ۳ کلید طول عمر است. مراقب باشید تمامی گنج‌های به دست آمده به کمک این ۳ کلید را با مصرف زیاد شکلات، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل به باد ندهید.

منبع : salamatiran.com

 




اختلال در نعوظ عمدتاً بیماری عروقی است، ازاین روی هر مرضی که سبب اختلال در عروق بدن شود، می تواند منجر به اختلال نعوظ شدید در مردان شود. درادامه مهم‌ترین بیماری‌هایی که مردان را مستعد ابتلا به اختلال در نعوظ می کنند، به اختصار توضیح خواهیم داد.

z (4)

دیـابـت
مرض قند یا دیابت یکی از شایعترین عوامل ایجاد کننده اختلال نعوظ در مردان است. دیابت با اثرات سوء روی عروق، اعصاب و بافت آلت تناسلی سبب اختلال در نعوظ می‌گردد. دیابت با اثرات سوئی که روی عروق دارد، عروق قلب را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و سبب نارسائی عروق قلب می‌شود.

برای ۱۰ درصد مردانی که به علت اختلال در نعوظ به پزشک مراجعه می‌کنند، در بررسی‌ها مشخص می‌شود که از قبل مبتلا به دیابت بوده اند ولی نمی دانسته‌اند. ۲۸ درصد مردان ۵۹-۲۰ ساله که مبتلا به دیابت نوع یک هستند، مبتلا به ناتوانی جنسی خواهند بود. هر سال که از ابتلای به بیماری دیابت می‌گذرد، ۴٫۵ درصد احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی افزایش می‌یابد. برای مثال در مردی که سابقه ۱۰ ساله ابتلا به دیابت دارد، خطر بروز ناتوانی جنسی ۴۵ درصد است.

 

افزایش چربـی خون
امروزه مشخص شده است که ناتوانی جنسی می‌تواند به دلیل چربی خون بالا در فرد باشد. در مردانی که مبتلا به ناتوانی جنسی هستند، میزان بیماری‌های عروقی قلب بیشتر از مردان طبیعی است. افزایش چربی خون سبب مسدود شدن عروق و کاهش میزان جریان خون عضو مربوطه می شود.

 

افزایـش فشـارخـون
در مردانی که مبتلا به پر فشاری خون هستند، میزان ناتوانی جنسی بیشتر از افراد طبیعی است. بعضی از داروهایی که برای فشارخون مصرف می‌شوند، خودشان می توانند سبب اختلال جنسی شوند، ولی خود فشارخون هم به‌صورت مستقل مرد را مستعد ابتلای به اختلال نعوظ می‌کند. میزان شیوع ناتوانی جنسی کامل در مردان مبتلا به پرفشاری خون که بعضی از انواع داروهای ضد فشارخون را مصرف می‌کنند، ۳ برابر مردان با فشارخون طبیعی است.

برخی از داروهای ضد فشارخون برعملکرد جنسی اثرات سوءدارند ، ولی افراد مبتلا به فشارخون که دارو مصرف می‌کنند، به هیچ وجه نباید دارو را سرخود قطع کنند، بلکه باید این داروها را با مشورت پزشک معالج در صورت امکان با داروهای دیگری جایگزین نمایند زیرا اولویت، فشارخون طبیعی است.
سکته مغزی
سکته مغزی سومین علت مرگ است و ۵٫۵ میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند. هر قدر امید به زندگی بالاتر می‌رود، میزان بروز سکته مغزی نیز افزایش می یابد. پس از سکته مغزی، عملکرد جنسی، فعالیت جنسی و میزان رضایت از روابط زناشویی، دستخوش تغییرات عمده می‌شود. علت اختلال جنسی پس از سکته مغزی مجموعه‌ای از عوامل جسمی و روانی است.

 

معمولاً افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، برخی علل زمینه ای، مانند فشارخون، دیابت و بیماری قلبی- عروقی دارند و ممکن است قبل از سکته مغزی، داروهای متعددی نیز مصرف کنند. وجود بیماری‌های زمینه ای منجر به سکته مغزی و استفاده از برخی از داروها، از عوامل مستعد کننده بروز اختلال جنسی هستند، بنابراین درصد مهمی از افراد مبتلا به سکته مغزی، از قبل دارای درجاتی از اختلالات جنسی خواهند بود، که عوارض ناشی از سکته مغزی، مزید بر علت شده و مشکلات عملکرد جنسی بیمار را بیشتر و شدیدتر می‌کند.
ضایعات سیستم عصبی
هر نوع بیماری‌ای که سبب اختلال در سیستم عصبی بدن گردد، می تواند منجر به بروز اختلال در عملکرد جنسی شود. سردسته این بیماری‌ها، ضایعات نخاعی و مغزی (مثلاً قطع نخاع به‌علت تصادف)، بیماری ام‌اس و بیماری پارکینسون هستند. بیماری ام‌اس متأسفانه بیشتر افراد را در سنین جوانی مبتلا می‌کند. خانم‌ها دو برابر بیشتر از آقایان مبتلا می شوند، ولی شدت بیماری در مردان بیشتر است. حدود ۷۰ درصد بیماران مبتلا به ام‌اس به نوعی از اختلال جنسی نیز مبتلا خواهند شد.

 

حدود ۵۰ درصد مردان مبتلا به ام‌اس از اختلال در نعوظ رنج می برند. بیشترین علت اختلال در نعوظ، آسیب به سیستم عصبی بدن است، ولی عوامل روحی روانی و محدودیت حرکتی نیز در این بیماران، نقش مهمی را بازی می کنند. بیماری پارکینسون نیز با تخریب پیشرونده سیستم عصبی همراه است. یک درصد مردم در طول زندگی مبتلا به پارکینسون می شوند. اختلالات جنسی در این بیماران بسیار شایع است. حدود ۶۰ درصد این بیماران مبتلا به اختلال در نعوظ می شوند. تقریباً میزان شیوع اختلال در نعوظ در بیماران مبتلا به پارکینسون، دو برابر مردان طبیعی هم سنشان است.
بیماری هورمونـی
از بیماری‌های هورمونی، هم کم‌ کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید، می‌توانند سبب ایجاد اختلالات جنسی شوند. مهمترین علت هورمونی اختلال جنسی، کم کاری غدد جنسی (بیضه‌‌ها) می‌باشد. علل هورمونی را هم می‌توان به راحتی تشخیص داد و هم می توان به راحتی درمان نمود. یکی از علل مهم کم کاری غدد جنسی، استفاده از داروهای هورمونی برای بدن سازی توسط جوانان می باشد.

 

کم کاری غدد جنسی ناشی از سوء مصرف داروهای هورمونی گاهاً چنان شدید است که دیگر غیر قابل برگشت می شود. لازم به ذکر است که هر عاملی‌که سبب کم کاری غدد جنسی گردد، علاوه بر ایجاد اختلال جنسی، می تواند منجر به کاهش قدرت باروری مردان گردد. افرادی که برای بدن‌سازی از مواد هورمونی استفاده می‌کنند، باید این نکته را به خاطر بسپارند که هرقدر عضلات آنها به‌طور کاذب با این داروها باد می‌کنند، به همان اندازه نیز بیضه‌‌های آنها تحلیل می روند.

من جوانان بسیار زیادی را دیده‌‌ام که دور بازوی آنها شاید بیش از دور ران یک فرد عادی باشد، ولی بیضه‌‌های آنها کاملاً تحلیل و از بین رفته و اندازه کمتر از یک سنجد دارند. اینگونه افراد قدرت باروری خود را که همان بچه‌دار شدن است را تقریباً صد در صد از دست می‌دهند.

 

چاقی
چاقی میزان بروز اختلال نعوظ را تقریباً دو برابر می کند. چاقی به عنوان یک عامل مستقل در ایجاد اختلال نعوظ شناخته شده است. روش دقیق محاسبه وزن ایده آل محاسبه «شاخص وزن بدن» می باشد، که بدین صورت محاسبه می شود: وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر. مثلاٌ شاخص وزن بدن یک فرد با وزن۷۰ کیلوگرم و قد ۱٫۸ متر، برابر ۲۱٫۶ خواهد بود. اگر شاخص وزن بدن مساوی یا کمتر از ۲۵ باشد، طبیعی محسوب می شود.

 

شاخص وزن بدن ما بین ۳۰-۲۶ نشان دهنده اضافه وزن است، و شاخص وزن بدن بیش از ۳۰ چاقی محسوب می‌شود که مرضی است. یک سوم از مردان چاق مبتلا به اختلال نعوظ، فقط با کاهش وزن خود به وزن ایده آل، عملکرد جنسی طبیعی خواهند داشت و در دو سوم بقیه، درمان آسانتر خواهد بود.
فهرست بیماری‌هایی که فرد را مستعد ابتلای به اختلال جنسی می‌نمایند، بسیار طولانی است. در سطور فوق، فقط به بیماری‌هایی‌که ما بین عامه مردم تقریباً شناخته شده اند، اشاره گردید. تغییرات در نحوه زندگی مثل فعالیت بدنی، ترک سیگار، اصلاح رژیم غذائی، کنترل مناسب فشارخون، داشتن وزن ایده آل، استفاده از داروهایی که کمتر اثر سوء بر روی عملکرد جنسی دارند، در کاهش بروز یا بهبود اختلالات جنسی این افراد بسیار کمک کننده است. سیگار کشیدن خطر بروز اختلال نعوظ در مردان را ۵۰ درصد زیاد می‌کند.

 

کشیدن سیگار بدترین نوع اختلال در نعوظ (نشت وریدی) را ایجاد می‌کند. مطلب حائز اهمیتی که می‌بایست در این قسمت ذکر شود، داروهایی است که در درمان اختلالات نعوظ در مردان به‌کار می‌روند. بعضی از این داروها علی‌رغم عوارض جانبی بالقوه خطرناک، در بسیاری از داروخانه‌‌ها بدون نسخه در اختیار مردم قرار می‌گیرند. بدتر از همه داروهائی هستند که در شبکه‌‌های ماهواره ای تبلیغ می‌شوند، علاوه بر اینکه ترکیب اکثر آنها مشخص نیست، به راحتی با یک تلفن در اختیار مصرف‌کننده قرار داده می‌شوند.

 

این داروها حتی در افراد طبیعی می‌توانند بسیار پر عارضه باشند، و در افرادی که مبتلا به فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و یا سکته مغزی هستند، عوارض بسیار بیشتر و خطرناکتر هستند. بنابراین تأکید می شود، از این نوع داروها به هیچ وجه بدون مشورت پزشک استفاده نشود. هر فرد بیماری داروی مخصوص به خود را لازم دارد، و نمی توان یک نسخه را به تمام بیماران پیچید.
خلاصه اینکه…
۱- صرف ابتلای به هریک از بیماری‌های مذکور، دلیل حتمی وقوع اختلال جنسی در آینده نیست. داشتن هریک از بیماری‌های فوق فقط خطر ابتلا به اختلال جنسی در آینده را نسبت به جمعیت طبیعی زیاد می‌کند که بسته به نوع بیماری، درصد آن خیلی کم یا خیلی زیاد خواهد بود.
۲- هر فردی که دارای یکی از بیماری‌های فوق می‌باشد و نیز مبتلا به اختلال جنسی است، دلیل بر این نیست که علت اختلال جنسی وی، بیماری کنونی اوست. علت اصلی، پس از بررسی‌های دقیق مشخص می‌شود.
۳- در افرادی که مبتلا به یک بیماری مساعد کننده بروز اختلال جنسی هستند، با اتخاذ تدابیری می‌توان تا حدودی از ایجاد آن جلوگیری و یا حداقل زمان بروز آن را به تأخیر انداخت و نیز از شدت آن کاست.

 

 



بسیاری از اهمیت منیزیم آگاه نیستند، ولی برای مثال از فواید آهن و کلسیم باخبرند. در صورتی که این عنصر برای مغز، قلب و عملکرد ماهیچه‌ها حیاتی و همراه با ویتامین K و D برای افزایش و بهبود سلامت استخوان‌ها ضروری است. کمبود منیزیم چنان شایع است که به جرأت می‌توان گفت درصد قابل‌توجهی از آدم‌ها به آن مبتلا هستند. پنج علامت هشداردهنده زیر ممکن است کمبود این عنصر حیاتی و مهم را نشان دهند:

زنگ زدن گوش یا کم‌شنوایی
وزوز گوش یا صدای زنگ‌زدن مداوم گوش و نیز کم‌شنوایی از علائم شایع کمبود منیزیم است. مطالعات و تحقیقات بی‌شماری درباره ارتباط سلامت گوش و دریافت منیزیم کافی صورت گرفته است. تحقیقی در چین مشخص کرده است دریافت مقدار کافی از این عنصر از تشکیل رادیکال‌های آزادی که به ناشنوایی منجر می‌شود جلوگیری می‌کند. در تحقیق دیگری در مایوکلینیک نیز معلوم شد اکثر موارد مکمل‌های منیزیم به درمان بیمارانی که دچار کم‌شنوایی شده بودند کمک کرده تا آنها طی سه ماه شنوایی خود را دوباره به دست آورند.

 گرفتگی عضلات
منیزیم برای بهبود عملکرد عضلات عنصری حیاتی است. بدون این عنصر بدن ممکن است دچار رعشه یا تشنج شود؛ زیرا این عنصر اجازه می‌دهد ماهیچه‌ها در حالت شل و ریلکس باشند. به همین علت است که برای مثال از قطره اکسید منیزیم برای تسکین درد زایمان استفاده می‌کنند و به همین دلیل منیزیم در بسیاری مکمل‌های خواب‌آور یافت می‌شود. بنابراین نبود مقدار کافی این عنصر ممکن است به تیک‌های ماهیچه‌های صورت، گرفتگی یا لرزش‌ پا هنگام خواب منجر شود.

 
افسردگی
یک قرن پیش وقتی دکترها از منیزیم برای درمان اختلالات روحی استفاده کردند، ارتباط بین میزان کم منیزیم و افسردگی کشف شد. با تحقیق در بیمارستان روان‌پزشکی کرواسی، علم جدید نیز این یافته را دوباره به اثبات رساند. در بسیاری از بیمارانی که خودکشی کرده بودند میزان این عنصر حیاتی و مهم بشدت پایین بوده است. مزیت بسیار مهم منیزیم بر دیگر داروهای ضدافسردگی رایج، فقدان عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروهاست.

عملکرد غیرطبیعی قلب
همان‌طور که گفته شد میزان کم منیزیم ممکن است روی عملکرد ماهیچه‌های سراسر بدن از جمله عضله و ماهیچه‌های قلب تاثیر بگذارد.
مقدار ناکافی منیزیم ممکن است بیماری‌هایی پدید بیاورد که به آن آریتمی قلبی یا تپش نامنظم گفته می‌شود و ممکن است عوارض بسیار خطرناکی از جمله سکته قلبی یا مغزی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل برای مثال پزشکان مرکز هنری لوهارت برای درمان بیماران آریتمیتی از داروی حاوی منیزیم استفاده می‌کنند.

 
سنگ کلیه
بسیاری از مردم بر این باورند که سنگ‌های کلیه به دلیل کلسیم اضافی ایجاد می‌شوند در صورتی که فقدان منیزیم مسبب آن می‌شود. منیزیم با جلوگیری از چسبیدن کلسیم به یون اگزالات مانع تشکیل این سنگ‌ها می‌شود. سنگ‌های کلیه ممکن است دردهای زجرآوری پدید بیاورد. بنابراین خوب است بدانید چیزی بسادگی مکمل منیزیم می‌تواند از تشکیل آن جلوگیری کند.

 

در صورت وجود هر یک از این علائم، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید. همچنین عاقلانه است از رژیمی غذایی‌ پیروی کنید که سرشار از مواد غذایی منیزم‌دار چون بامیه، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، سویا، لوبیا قرمز، بادام و بادام هندی و اسفناج باشد.

 

 



 




ادامه مطلب ...


یک شنبه 5 مرداد 1393برچسب:آسم- تنگی نفس, :: 23:15 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

دلایل تنگی نفس

 


اگر چه مشکل تنگی نفس در هر فردی، به شکل متفاوتی احساس می شود، ولی اغلب افراد مبتلا می گویند دچار فشار و تنگی در ناحیه قفسه سینه می شوند و یا احساس خفگی دارند.


تنگی نفس

بسته به علت آن، تنگی نفس می تواند فقط یک بار اتفاق بیفتد و یا برای همیشه وجود داشته باشد.

 

ورزش خیلی سخت و شدید، گرمای زیاد هوا، چاقی و ارتفاع زیاد باعث تنگی نفس در یک فرد سالم می شوند. غیر از این موارد، تنگی نفس علامت یک بیماری است.

 

اگر بی دلیل دچار تنگی نفس گشتید، به خصوص اگر تنگی نفس به طور ناگهانی و شدید بروز کرد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

 

علل تنگی نفس

در بیشتر موارد، تنگی نفس در اثر بیماری قلبی و یا ریوی بروز می کند.

قلب و ریه در رساندن اکسیژن به بافت های بدن و دور کردن دی اکسید کربن از آن ها نقش دارند و بروز هر گونه مشکلی در این روند، روی تنفس شما موثر است.

 

علل شایع تنگی نفس عبارتند از:

- بیماری آسم

- مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن

- تامپوناد قلبی (فشار روی قلب به دلیل تجمع خون و مایعات دیگر در اطراف قلب)

- حمله قلبی

- کاهش فشار خون

- آمبولی ریه

- پنومونی (ذات الریه)

- آسیب ریه و قلب در اثر فشار زیر آب (مثل غواصی)

- گرفتگی راه تنفسی فوقانی

اگر به طور ناگهانی دچار تنگی نفس شدید گشتید، طوری که دیگر نتوانستید کاری انجام دهید، فورا به اورژانس (115) زنگ بزنید و یا از کسی بخواهید تا شما را نزد پزشک ببرد


ادامه مطلب ...


یک شنبه 5 مرداد 1393برچسب:شستن دستها, :: 23:12 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 


هرقدر هم که بدانید شستن دست‌ها هزار و یک فایده دارد و شما را از بسیاری از بیماری‌ها دور می‌کند، ممکن است تنبلی یا عجله یا هر دلیل دیگری مانع از انجام این کار شود، اما اگر با یک تصویر میکروسکوپی از دست‌های نشسته خود رو‌برو شوید، به احتمال زیاد نظرتان عوض می‌شود.


شستن دست

دست‌ها را باید پس از آماده کردن موادغذایی برای پخت غذا به خصوص وقتی برای تهیه غذای‌تان از گوشت، مرغ یا ماهی استفاده می‌کنید به خوبی بشویید. حتی سطحی که گوشت را روی آن قرار داده اید یا گوشت را قطعه قطعه کرده اید نیز باید به خوبی بشویید.

 

باید دقت داشته باشید که همیشه بعد از تعویض پوشک بچه، جابجا کردن زباله، توالت رفتن و تماس با حیوانات یا فضولات آنها دست‌تان را بشویید و نباید شستن دست‌ها را به تاخیر بیندازید.

 

فراموش نکنید که حضور در اماکن عمومی، استفاده از وسایل نقلیه مانند اتوبوس و مترو و تاکسی هم دلیل بسیار مهمی برای شست و شوی دست‌ها به محض ورود به منزل یا محل کارتان است.

 

حتی اگر از دستکش استفاده می‌کنید، بهتر است بعد از کندن دستکش‌ها دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید.

 

در نهایت به خاطر داشته باشید که بعد از گرفتن جلوی دهان هنگام عطسه و سرفه با دست ها نیز آنها را بشویید و این نکات را به فرزندتان نیز آموزش دهید.

 

روی دست‌های‌تان چه خبر است؟

میکروارگانیسم‌های بیماری زا می‌توانند مرتب از دست‌ها جدا شوند و محیط اطراف ما را آلوده کنند. بنابراین دستان‌مان یک راه مهم و عمده انتقال عفونت و آلودگی به محیط اطراف‌مان است. به خصوص نواحی زیر ناخن معمولا به تعداد زیادی از میکروارگانیسم‌ها پناه می‌دهد که ممکن است به عنوان یک منبع پخش‌کننده ادامه‌دار، مخصوصا زیر دستکش عمل کند.

برای شست‌وشوی معمولی دست‌ها، نباید از صابون‌های آنتی‌باکتریال (ضدباکتری) استفاده کرد، زیرا باعت مقاوم‌شدن میکروب‌ها می‌شود

 

استفاده از ناخن مصنوعی و لاک ناخن هم باعث ازدیاد میکروارگانیسم‌ها و تجمع بیشتر آنها زیر ناخن‌ها می‌شود. بنابراین هدف از شست‌وشوی دست‌ها دور کردن میکروب های بیماری‌زایی است که روی پوست تجمع کرده‌‌اند و می‌توانند سلامت ما را به خطر بیندازند.

 

فقط صابون کافی نیست

در شست‌وشوی دست‌ها استفاده از صابون به تنهایی کافی نیست و روش صحیح شستن دست‌ها مهم‌تر است. باید کف دست، پشت دست، بین انگشتان و زیر ناخن ها را کاملا صابون مالید و خوب آب کشید.

 

زمان استاندارد برای شستن دست ها، یک تا سه دقیقه است.

 

صابون مایع بهتر است

به دلیل آنکه استفاده از صابون‌های جامد در مکان‌های عمومی مانند اداره، مدرسه، رستوران و ...‌ به انتشار آلودگی کمک می‌کند، استفاده از صابون مایع استاندارد بهتر است.

 

اگر از صابون جامد استفاده می‌کنید، حتما باید به صورت خشک نگهداری کنید. صابون مایع هم باید در مخزن مخصوصش نگهداری شود.

 

برای شست‌وشوی معمولی دست‌ها، نباید از صابون‌های آنتی‌باکتریال (ضدباکتری) استفاده کرد، زیرا باعت مقاوم‌شدن میکروب‌ها می‌شود.

شستن دست ها

میزان آلودگی دست ها در تماس با برخی اشیاء در تصویر کناری نشان داده شده است.

روی تصویر کلیک کنید.

 

فایده شستن دست ‌ها

با شستن دست‌ها خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی،‌ آنفلوآنزا، بیماری‌های نورو ویروس و ابتلا به باکتری ای‌کولای کاهش می‌‌یابد.

 

زمانی که افراد پس از اجابت مزاج، عوض‌کردن پوشک و فعالیت‌های مشابه، دست‌های‌شان را نمی‌شویند، باکتری‌ها گسترش می‌یابند.

 

هنگامی هم که فردی سطوح را لمس می‌کند و دست‌هایش را که دارای میکروب‌هایی مانند میکروب‌های موجود در مدفوع انسان است به دهانش می‌برد، آلودگی پخش می‌شود.

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 5 مرداد 1393برچسب:فشارخون, :: 23:6 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

فشار خون بالا از نوع ریوی

 


فشار خون بالای ریوی نوعی از فشار خون بالاست که شریان های موجود در ریه ها و نیز سمت راست قلب را تحت تاثیر قرار می دهد.


فشار خون بالای ریوی

فشار خون ریوی زمانی شروع می شود که شریان های موجود در ریه ها که به آنها شریان ریوی گفته می شود و نیز مویرگ های آن ها باریک، مسدود و یا تخریب می شوند.

 

در این صورت است که عبور جریان خون در شش ها سخت و تحت فشار خواهد بود. پس فشار خون در شریان های ریوی بالا می رود.

 

در پاسخ به افزایش فشار خون در شریان های ریوی، قلب و مخصوصا بطن راست باید سخت تر و با قدرت بیشتری کار کرده و خون را به داخل شریان های ریوی پمپاژ کند.

 

تداوم این وضعیت به مرور زمان باعث تضعیف قلب و حتی نارسایی قلبی شدید خواهد شد.

 

بنابراین فشار خون بالای ریوی بیماری جدی و پیشرونده ای است که به مرور زمان بدتر می شود و گاهی حتی می تواند کشنده باشد.

 

اگرچه فشار خون بالای ریوی قابل درمان نیست، ولی راهکارهای زیادی وجود دارند که به فرد کمک می کند کمتر علائم آزارنده ی آن را تجربه کند.

خستگی و فعالیت بدنی شدید از مهم ترین دشمنان این بیماری هستند

 

علائم این بیماری کدام اند؟

نشانه های فشار خون بالای ریوی در مراحل اولیه بیماری، برای چند ماه و حتی چند سال قابل تشخیص نیست، اما با تشدید بیماری، علائم به صورت زیر بروز می کنند:

 

- تنگی نفس مخصوصا موقع ورزش و یا فعالیت بدنی

- خستگی

- سرگیجه و غش کردن

- احساس فشار و درد در ناحیه قفسه سینه

- ورم بدن و تجمع آب در قوزک پا، پاها و حتی شکم

- تیره و کبود شدن لب ها و پوست

- افزایش ضربان قلب و تپش قلب

 

 علل فشار خون ریوی چیست؟

علت های زیادی باعث ایجاد فشار خون ریوی می شود. با این حال، در بیشتر موارد علت بیماری نامشخص است.

 

زمانی که علت فشار خون ریوی مشخص نشود، فشار خون ریوی اولیه (PPH) یا فشار خون ریوی ایدیوپاتیک  (IPH) نامیده می شود.

 

فشار خون ریوی ثانویه زمانی است که فشار خون ریوی در اثر بیماری دیگری ایجاد شود. از شایع ترین علل فشار خون ریوی ثانویه می توان به مشکلات تنفسی مانند بیماری انسداد مزمن ریوی (آمفیزم و برونشیت مزمن) اشاره کرد.

 

علت های  دیگر شامل نارسایی احتقانی قلب، بیماری مادرزادی قلبی، وجود لخته خون در عروق ریوی (امبولی ریه)، ایدز، سیروز کبدی مزمن، لوپوس، فیبروز ریوی (شرایطی که باعث ایجاد اسکار در ریه می شود) و همچنین استفاده از برخی داروها هستند.

 

همانطور که گفتیم هر دو نوع فشارخون ریوی (اولیه و ثانویه) معمولا برای همیشه با بیمار باقی می مانند و درمان واقعی برای آنها وجود نخواهد داشت.

 

اگرچه درمان های واقعی هنوز برای این بیماری پیدا نشده اند، اما برای کاهش علائم آزاردهنده و همچنین کاهش سرعت پیشرفت بیماری می توان راهکار های ساده، اما تاثیرگذار زیر را به کار گرفت:

 

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 5 مرداد 1393برچسب:داروهای غضروف ساز, :: 22:57 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

گلوکزامین و کندرویتین غضروفی نمی سازند

 


در سال های اخیر مصرف مکمل های غذایی مثل گلوکزامین و کندروآیتین سولفات در بین مردم رواج زیادی پیدا کرده و بصورت تجارت پرسودی برای شرکت های دارویی درآمده است. این مکمل های غذایی در داروخانه ها بدون نسخه پزشک در دسترس بیماران وجود دارند. بسیاری از افراد، این مواد را داروهای غضروف ساز می نامند و مصرف آن را توجیه و ترغیب می کنند. اما این مواد تا چه حد تاثیری را که ادعا می شود بر جای می گذارند و تا چه حد می توانند مفید باشند؟


گلوکزامین

تعداد زیادی از مردم از درد مفاصل یا آرتروز رنج می برند که علت بسیاری از آنها استئوآرتریت یا ساییدگی مفصل است. در این بیماری غضروف مفصل، آسیب دیده و به تدریج از بین می رود.

 

بسیاری از مبتلایان به این درد ها، از مکمل های غذایی جدید مثل گلوکزآمین و کندروآیتین سولفات به امید کاهش درد و بهبود وضعیت مفصل استفاده می کنند.

 

گلوکزامین ماده ای است که به صورت طبیعی در بدن وجود داشته و موجب تحریک تولید و ترمیم غضروف می شود.

 

با در نظر گرفتن اینکه نقطه شروع آسیب در آرتروز مفاصل، غضروف مفصلی است، تاثیر این مواد ممکن است توجیه شود.

 

به نظر می رسد مصرف این مواد سطح تولید اسید هیالورونیک در مفاصل را هم افزایش می دهد. اسید هیالورونیک در سلامت مایع سینوویال تاثیر دارد. مایع سینوویال یا مایع مفصلی، مایعی غلیظ و لزج بین دو سر استخوان و در درون مفصل است که سطح غضروف را لیز کرده و اصطکاک بین دو سطح مفصلی را کم می کند.

 

کندروآیتین سولفات ماده طبیعی دیگری است که در بدن وجود دارد و مانع از آن می شود که آنزیم های بدن، مواد اصلی تشکیل دهنده غضروف را از بین ببرند.

 

مکمل هایی که حاوی این مواد هستند معمولا از منابع حیوانی تهیه می شوند.

 

کسانی که از این مواد استفاده می کنند امیدوارند که با مصرف آنها دردشان از بین رفته و غضروف مفصلی آنها ترمیم شود.

 

مطالعاتی که تا کنون صورت گرفته تا حدودی اثرات ضد درد این مواد را برای کاهش درد زانو و مفصل ران نشان داده است، ولی تاکنون ثابت نشده که این مواد بتوانند از آسیب بیشتر غضروف جلوگیری کرده و یا وضعیت غضروف مفصلی را بهتر کنند و یا غضروف سازی کنند.

مصرف داروهای غضروف ساز برای افراد مبتلا به دیابت به شدت مضر است، چراکه موجب افزایش قند خون آنها می شود


ادامه مطلب ...


یک شنبه 5 مرداد 1393برچسب:غدد بزاقی, :: 22:53 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

غدد بزاقی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند؛ سه جفت از آنها اصلی اند که «بناگوشی»، «تحت فکی» و «زیرزبانی» نام دارند و تعدادی نیز غدد بزاقی فرعی اند و پراکنده در دهان و کام پخش شده اند و تعداد آنها به 800 تا 1000 عدد می رسد.


غدد بزاقی دهان

برای آشنایی بیشتر با بیماری ها و مشکلات مربوط به غدد بزاقی با دکتر ابراهیم رزم پا، فوق تخصص جراحی سر و گردن و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگو کرده ایم.

 

غدد بزاقی چه هستند و در کجای دهان ما قرار گرفته اند؟

غدد بزاقی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند؛ سه جفت از آنها اصلی اند که «بناگوشی»، «تحت فکی» و «زیرزبانی» نام دارند و تعدادی نیز غدد بزاقی فرعی اند و پراکنده در دهان و کام پخش شده اند و تعداد آنها به 800 تا 1000 عدد می رسد.

غدد اصلی و فرعی در طول روز حدود یک تا یک و نیم لیتر بزاق ترشح می کنند. نوع بزاق نیز با توجه به نوع غدد ترشحی متفاوت است، یعنی غدد بزاقی بناگوشی، بزاقی رقیق و آبکی (سروزی) ترشح می کنند، ولی غدد زیرفکی و زیرزبانی ترشحی غلیظ تر و موکوسی دارند.

نقش اصلی بزاق این است که غذا را نرم تر و بلع آن را تسهیل و از خشکی دهان جلوگیری کند. بزاق حاوی آنزیم های گوناگون، املاح و مواد ضدباکتریایی است که می تواند نقش محافظتی داشته باشد.

 

گفتید روزانه در دهان ما یک تا یک ونیم لیتر بزاق ترشح می شود. اگر این مقدار افزایش یا کاهش پیدا کند چه مشکلی پدید خواهد آمد؟

افزایش بزاق مشکل محسوب نمی شود. میزان ترشح بزاق تا سن 20 سالگی به طور طبیعی زیاد است. این روند در بچه های کوچک به خوبی مشاهده می شود و حتی در برخی از آنها میزانش بیش از حد است، به طوری که همیشه لباس کودک خیس می شود.

علاوه بر آن، با خوردن بعضی از غذاهای محرک مثل ترشی ها میزان ترشح بزاق افزایش می یابد.

همه این موارد پاتولوژیک نیستند و مشکل وقتی است که ترشح بزاق کاهش می یابد.



ادامه مطلب ...


 يك جراح و متخصص گوش، گلو و بيني گفت: علت اصلي ابتلا به سنگ‌هاي غده بزاقي ناشناخته است البته كم‌آبي بدن عامل مهمي در دچار شدن به اين بيماري است.

دكتر عليرضا مصباحي در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: بيماراني كه تحت اعمال جراحي مانند برخي اعمال جراحي دستگاه گوارش قرار مي‌گيرند و به مدت طولاني نبايد از طريق دهان غذا بخورند ممكن است دچار سنگ غده بزاقي شوند چون هر چه بزاق كمتر ترشح شود، احتمال ابتلا به سنگ‌هاي غده بزاقي افزايش مي‌يابد.

وي توصيه كرد: هم افرادي كه سابقه ابتلا به سنگ‌هاي غده بزاقي را دارند و هم بيماراني كه به اين بيماري مبتلا شده‌اند لازم است بنوشند علاوه برآن افرادي كه پيش از اين به سنگ‌هاي غده بزاقي دچار شده‌اند مي‌توانند به طور مداوم شكلات و آب‌نبات مصرف كنند. سيب‌‌ به‌ويژه سيب‌هايي كه قدري ترش هستند نيز محرك ترشح بزاق هستند.

اين عضو آكادمي جراحان گوش، گلو و بيني آمريكا با بيان اينكه غدد بزاقي به دو دسته غدد بزاقي اصلي و فرعي تقسيم مي‌شوند، گفت: 6 غده بزاقي اصلي شامل دو غده بزاقي بناگوشي، 2 غده بزاقي زير فكي و 2 غده بزاقي زير زباني هستند و حدود 700 تا 1000 غدد بزاقي فرعي از لب تا حنجره وجود دارند. وي در ادامه اظهار كرد: غدد بزاقي زيرفكي بيش از ساير غدد بزاقي دچار سنگ‌هاي غده بزاقي مي‌شوند. مبتلايان به اين بيماري هنگام غذا خوردن زير فك خود، توده برجسته‌اي حس مي‌كنند كه با مصرف غذاهاي ترش اندازه اين توده بزرگ مي‌شود و گاهي اوقات بيمار احساس درد مي‌كند البته توده پس از مدتي از بين مي‌رود.

اين جراح و متخصص گوش، گلو و بيني در ادامه گفت: اگر سنگ به طور كامل دهانه غده بزاقي را ببندد، تورم ادامه پيدا و بسياري مواقع عفونت مي‌كند كه تورم، درد و تب شديد را به همراه دارد. اگر اندازه سنگ، كوچك باشد تورم پس از مدتي از بين مي‌رود و ممكن است هر چند وقت يك بار تورم به وجود آورد. وي افزود: مبتلايان به اسيد اوريك بالا و افرادي كه سابقه ابتلا به نقرس دارند، ممكن است دچار سنگ‌هاي غده بزاقي شوند. آنان نياز به درمان خاص خود را دارند و پزشك بايد آنها را درمان كند. افرادي كه سابقه ابتلا به سنگ‌هاي غده بزاقي را دارند اگر به طور ناگهاني دچار احساس تورم، درد و قرمزي در ناحيه زير گردن شوند لازم است به پزشك مراجعه كنند. چون اين علايم نشان‌دهنده عفوني شدن سنگ‌هاي غده بزاقي است. اين عضو آكادمي جراحان گوش، گلو و بيني آمريكا تاكيد كرد: اين بيماران اگر به موقع تحت درمان با آنتي‌بيوتيك قرار بگيرند، نياز به بستري شدن پيدا نمي‌كنند. براي اين بيماران آنتي‌بيوتيك خوراكي تجويز مي‌شود. آنان بايد مايعات زياد بنوشند. البته گاهي اوقات نياز است بيمار بستري شود و از طريق رگ، دارو دريافت كند و اگر عفونت سنگ‌هاي بزاقي شدت يابد، دچار آبسه مي‌شود و اين آبسه‌ها بايد در اتاق عمل باز شود. مصباحي در پايان خاطرنشان كرد: اگر پزشك به علت محل و اندازه سنگ غده بزاقي ناگزير از برداشتن غده بزاقي شد بيمار دچار مشكل نمي‌شود چون غدد بزاقي ديگر ترشح مي‌شوند. بهترين راه تشخيص اين بيماري نيز سونوگرافي و برخي از راديوگرافي‌هاي خاص است.



تقریبا همه افراد درباره اختلالات غده تیروئید اطلاعاتی دارند؛ اطلاعاتی که شاید از نظر پزشکی خیلی دقیق نباشد، ولی به آنها کمک می‌کند بموقع به دنبال تشخیص و درمان مشکل‌ بروند. از طرف دیگر، خیلی‌ها بیماری‌های رایج چشم را هم می‌شناسند و با آنها آشنا هستند و در این مورد هم زمانی که لازم باشد از پزشکان و متخصصان کمک می‌گیرند.

در این میان، اما خیلی ها بیماری تیروئید چشمی را نمی شناسند. خیلی ها نمی دانند تیروئید چشمی چیست؟ چرا ایجاد می شود؟ چه نشانه هایی دارد و برای درمان آن چه کار باید کرد؟ البته بعضی از افراد باور دارند تیروئید چشمی فقط برای کسانی ایجاد می شود که دچار کم کاری تیروئید هستند.

در صورتی که دکتر محسن بهمنی کشکولی، فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم نظر دیگری دارد و  توضیح می دهد: تیروئید چشمی، بیماری ای است که به طور معمول همراه با پرکاری تیروئید مشاهده می شود، ولی این مساله الزاما به این معنا نیست که حتما باید همراه با تیروئید چشمی، پرکاری تیروئید هم وجود داشته باشد. گاهی ممکن است این بیماری همراه با کم کاری تیروئید نیز بروز کند یا اصلا هیچ گونه مشکلی در غده تیروئید وجود نداشته باشد. به طوری که ابتدا علائم تیروئید چشمی نمایان می شود و پس از آن، نشانه های اختلالات غده تیروئید بروز می کند.

به گفته این چشم پزشک، براساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، مشخص شده است حدود هفت درصد بیماران ایرانی با کم کاری تیروئید دچار علائم تیروئید چشمی خواهند شد و چیزی کمتر از 10 درصد بیماران ابتدا هیچ علامتی از اختلال غده تیروئید ندارند، ولی علائم تیروئید چشمی در آنها نمایان می شود که ممکن است پس از گذشت چند سال، اختلالات تیروئید هم در آنها بروز کند.

وی تاکید می کند: لازم است تمام کسانی که دچار بیماری تیروئید چشمی می شوند به طور متناوب غده تیروئید و هورمون های مربوط به آن را کنترل کنند تا مشکل شان در اولین فرصت توسط متخصصان غدد درمان شود.

 

علائم تیروئید چشمی؛ از بیرون زدگی تا نابینایی
دکتر بهمنی کشکولی این بیماری را چنین تعریف می کند: تیروئید چشمی یک بیماری خود ایمنی است که طی آن آنتی بادی هایی داخل بدن ترشح می شود. این آنتی بادی ها هم می تواند بر غده تیروئید اثر بگذارد و هم بر بافت های پشت کره چشم و سطح کره چشم.

به گفته وی این تاثیرگذاری موجب می شود عضلات پشت کره چشم بزرگ شود، چربی ها افزایش یابد و در بعضی مواقع چربی ها و عضلات در مراحل پیشرفته بیماری به بافت های فیبروز تبدیل می شود که این تغییرات نیز باعث ایجاد علائم بالینی بیماری خواهد شد. این علائم ابتدا شامل بیرون زدگی و زل زدگی چشم و باز ماندن چشم هنگام خواب شده و پس از آن می تواند دوبینی ایجاد کند و در مراحل شدیدتر موجب از بین رفتن بینایی می شود.

این چشم پزشک می افزاید: گاهی در مراحل اولیه و بدون این که بیرون زدگی یا زل زدگی چشم ایجاد شده باشد، بیمار احساس جسم خارجی در چشم و درد و ناراحتی هنگام پلک زدن دارد که این موارد هم جزو علائم اولیه تیروئید چشمی به حساب می آید. بنابراین کسانی که دچار اختلالات تیروئید هستند و دچار چنین علائمی می شوند حتما باید به متخصصان مراجعه کنند تا در همین مراحل، بیماری تشخیص داده شده و از پیشرفت آن پیشگیری شود.

 

چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟
اگر شما هم دچار پرکاری یا کم کاری تیروئید هستید و می ترسید به بیماری تیروئید چشمی مبتلا شوید، باید بدانید به گفته دکتر بهمنی تمام بیماران تیروئیدی دچار این مشکل نمی شوند.

وی در این باره توضیح می دهد: اگر فقط به علائم بالینی تیروئید چشمی یعنی زل زدگی و بیرون زدگی چشم ها توجه داشته باشیم، می توان گفت یک سوم افرادی که دچار مشکلات غده تیروئید هستند با این مسائل نیز روبه رو می شوند، اما اگر جزئیات بیشتری مانند شرایط پشت کره چشم را در تصاویری مانند ام آرآی بررسی کنیم، تقریبا بیش از 90 درصد افراد، درجاتی از تیروئید چشمی را دارند. بنابراین بر خلاف نظری که قبلا وجود داشته و می گفتند فقط برخی بیماران تیروئیدی و آن هم کسانی که دچار پرکاری تیروئید هستند، به این بیماری مبتلا می شوند، امروزه مشخص شده است که اگر با دقت بیشتری دنبال این بیماری باشیم در تمام این افراد می توانیم درجاتی از بیماری را پیدا کنیم.

این چشم پزشک با تاکید بر این که پیشرفت بیماری در افراد و گروه های مختلف، متفاوت است، می گوید: با این حال این طور نیست که تمام افرادی که در ام آرآی علائم این بیماری را دارند، دچار مشکلاتی مانند زل زدگی چشم نیز بشوند. آن طور که مشخص شده، 10 درصد بیماران تیروئید چشمی علائم یک طرفه ای دارند. به این معنی که نشانه ها در یک چشم نمایان می شود و چشم دیگر تغییرات ظاهری را نشان نمی دهد.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 3 مرداد 1393برچسب:, :: 1:30 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

قلب دوم, سردی پا, کاهش جریان خون

پاهایی که هر روز مسافت‌های طولانی با آنها راه می‌رویم و از کوچه‌ها و خیابان‌ها عبور می‌کنیم، یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن انسان‌ است که قلب دوم هم نامیده شده است. گاه همین پاها نشانه سلامت کل بدن بوده و گاه با مشاهده کوچک ترین علامتی روی آن می‌توان به وجود مشکلی در بدن پی برد.

 

تغییرات دمای پا و زخم ها و رنگ های مختلف ایجاد شده روی آن می تواند بیانگر شرایط درونی بدن و کیفیت سلامت افراد باشد. بنابراین هرگز از ظاهر و سلامت پاهای خود غافل نشوید و بهداشت آنها را بخوبی حفظ کنید.

 

سردی پا و هزار و یک دلیل
شاید در اطرافیان خود کسانی را بشناسید که مدام از سردی انگشتان پاهای خود شکایت دارند و همواره مجبورند برای فرار از این سرما، حتی در منزل هم جوراب به پا کنند. این حالت می تواند بیانگر برخی مشکلات باشد. یکی از دلایل آن می تواند کاهش جریان خون در عروق باشد. مشکلات گردش خون در افراد با استعمال دخانیات، فشار خون بالا یا بیماری قلبی نیز در ارتباط است. آسیب عصبی دیابت کنترل نشده در مبتلایان به این بیماری نیز می تواند باعث سرد شدن انگشتان پاها شود. کم کاری تیروئید و کم خونی از دیگر دلایلی است که می توان برای این مشکل به آن اشاره کرد.

 

پای دردناک
اگر بعد از یک روز طولانی، احساس خستگی بسیاری در پاهای خود داشته باشید، نخستین فکری که به نظرتان می رسد این است که کفش هایتان را مقصر اصلی بدانید.

 

ولی در برخی موارد پوشیدن کفش های پاشنه بلند علت اصلی این دردها نیست بلکه شکستگی های تنشی استخوانی نیز می تواند چنین دردهایی ایجاد کند که به دنبال ورزش های شدید و پرجنب و جوش از قبیل بسکتبال و ورزش دوومیدانی ایجاد می شود. استخوان های ضعیف ناشی از پوکی استخوان بخصوص در زنان، احتمال این قبیل دردهای ناحیه پا را افزایش می دهد.

 

انگشتانی قرمز، سفید و آبی رنگ
گاه انگشتان پاها یا دست ها تغییر رنگ داده و سفید، قرمز یا آبی می شوند. این حالت ها نشانه بیماری سندرم رینود است که باعث تغییر انگشتان به رنگ سفید، سپس آبی و در نهایت قرمز می شود و بعد به رنگ طبیعی خود برمی گردد.

 

این بیماری به طور ناگهانی به نازک شدن عروق منجر می شود. استرس یا تغییرات ایجاد شده در درجه حرارت بدن، از جمله عوامل بروز چنین حالتی است که مشکل خاص دیگری را ایجاد نمی کند. سندرم رینود ارتباط مستقیمی با التهاب روماتیسمی مفاصل و مشکلات تیروئید دارد.

 

درد پاشنه
یکی از شایع ترین دردهای ناحیه پا، درد پاشنه است که غالبا به دنبال التهاب غلاف کف پایی ایجاد می شود. التهاب محل اتصال رباط به استخوان پاشنه اصلی ترین علت درد پاشنه است. این درد معمولا ابتدای صبح و بلافاصله پس از برخاستن از رختخواب و اعمال فشار روی آن آغاز می شود. التهاب مفاصل، ورزش شدید و انتخاب کفش نامناسب از جمله علل بروز درد پاشنه است که اغلب به التهاب تاندون منجر می شود. علاوه بر این، در موارد نادر، تحریک شدن یا احساس تیر کشیدن در انتهای پاشنه، عفونت استخوان، تومور یا شکستگی نیز می تواند از علل بروز دردهای پاشنه به شمار رود.

 

کشیدن پا روی زمین
نخستین علامتی که در پاها به چشم می خورد، نحوه راه رفتن فرد است. فاصله بیش از حد پاها یا کشیدن پا روی زمین از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت. یکی از دلایل اصلی کشیدن پا روی زمین می تواند کاهش حس طبیعی و حساسیت اعصاب پا باشد که از طریق آسیب به اعصاب محیطی ایجاد می شود.

 

حدود 30درصد از این موارد با بروز بیماری دیابت ارتباط تنگاتنگی دارند. آسیب عصبی نیز به دلایل مختلفی مانند عفونت، کمبود ویتامین و اعتیاد به مصرف الکل ممکن است ایجاد شود ولی در بسیاری از موارد علت آسیب وارد شده به عصب ناشناخته باقی می ماند.

 

برجسته شدن ناخن ها
در چنین حالتی، شکل ناخن ها یا حتی انگشتان پا تغییر کرده و انحنای رو به بیرون پیدا می کند و گنبدی شکل می شود. بیماری های ریوی از شایع ترین علل زمینه ای بروز این مشکل است ولی از سوی دیگر، بیماری های قلبی و انواع عفونت ها نیز می توانند باعث تغییر شکل ناخن ها و انگشتان پا شوند. گاهی این تغییر شکل ها علت خاصی ندارد و عوامل ارثی و ژنتیک مقصر اصلی هستند.

 

قلب دوم, سردی پا, کاهش جریان خون

 

پای ورم کرده
التهاب و ورم پا غالبا مشکل آزاردهنده ای است که به طور موقت بروز می کند و به دنبال ایستادن طولانی مدت یا پروازهای طولانی بخصوص در دوران بارداری بروز می کند. علاوه بر این، التهاب پا می تواند عامل بروز مشکلات جدی تری نیز باشد. یکی از علل آن، نقص در سیستم گردش خون است که بر اثر مشکل ایجاد شده در سیستم لنفاوی بدن یا لخته های خونی بروز می کند. اختلال کلیوی یا حتی تیروئید کم کار نیز می تواند عامل بروز التهاب و ورم پا شود.

 



ادامه مطلب ...


جمعه 3 مرداد 1393برچسب:التهاب لوزه, :: 1:27 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

عفونتی پنهان درگلو مجموعه: بیماری ها و راه درمان اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت انواع التهاب لوزه, غدد لنفاوی گردن لوزه‌ها در حالت طبیعی به یک اندازه و تمام سطح آنها صورتی است. روی سطح لوزه‌ها فرورفتگی‌های عمیقی وجود دارد که محلی برای به دام افتادن سنگ‌های لوزه می‌شود. درواقع، وظیفه لوزه‌ها تولید آنتی‌بادی در بدن است. البته این عملکرد تنها در یک سال نخست زندگی است و در سال‌های بعد نقش موثری در ایمنی بدن ندارد. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد کودکانی که لوزه‌های آنها به هر دلیلی خارج شده در سنین بالاتر از نظر ایمنی مشکلی پیدا نکرده‌اند و توانایی خود را در مبارزه با عفونت‌ها از دست نمی‌دهند. عفونت التهابی لوزه‌ها علائمی دارد؛ از قبیل گلودرد، تب، تنفس دشوار، احتقان یا آبریزش بینی، قرمزی و تورم لوزه‌ها همراه با نقاط سفیدرنگ، کاهش حجم صدا یا صدای گرفته، سردرد، درد شکمی، استفراغ خون‌آلود، تنفس با دهان بویژه در کودکان، تنفس صدادار در طول روز و خرخر کردن هنگام خواب شبانه، تودماغی صحبت‌کردن، اشکال در بلع همراه با درد و تورم و در این میان شایع‌ترین علامت آن گلودرد است. التهاب و بزرگ شدن لوزه‌ها باعث انسداد راه‌های تنفسی و در نتیجه خرخر، اختلال خواب، اشکال در بلع غذا و حتی مشکلات دندانی می‌شود. علائمی چون احتقان، گرفتگی، آبریزش بینی، عطسه و سرفه نشان می‌دهد منشأ بیماری، ویروسی است که معمولا بدون نیاز به درمان خاصی پس از گذشت دو هفته بهبود می‌یابد. برعکس تب ناگهانی بدون عفونت مجاری تنفسی فوقانی ممکن است نشانه عفونت باکتریایی لوزه‌ها باشد. با مشاهده چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال بروز گلودردهای میکروبی که به گلودردهای استرپتوکوکی مشهورند، وجود دارد. این علائم نیز به‌خودی‌خود و بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابد، اما پزشکان هشدار می‌دهند درمان نشدن این عفونت‌های استرپتوکوکی می‌تواند باعث تب روماتیسمی شود و صدمات دائمی به قلب وارد کند. از این رو باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های لازم انجام شود. التهاب لوزه بسته به عامل پدیدآورنده آن می‌تواند واگیر یا غیرواگیر باشد. انواع ویروسی و باکتریایی بسیار مسری است، ولی التهاب لوزه بر اثر مشکلات مزمنی مانند التهاب سینوس‌ها یا حساسیتی غشای مخاط بینی غیرواگیر است. انواع التهاب لوزه, غدد لنفاوی گردن



ادامه مطلب ...


جمعه 3 مرداد 1393برچسب:سرگیجه و انواع آن, :: 1:21 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

انواع سرگیجه, احساس سبکی سر

سرگیجه (Dizziness) واژه ای است که اغلب برای تعریف دو احساس مختلف بیان می‌شود. تعریف دقیق از سرگیجه و چیزی که شما به آن سرگیجه می‌گویید بسیار مهم است، چراکه به شما و پزشکتان در شناسایی مشکل کمک می‌نماید. سرگیجه به دو نوع احساس سبکی سر و سرگیجه(دوران سر یا Vertigo) تقسیم می‌شود.

انواع سرگیجه
احساس سبکی سر، احساسی است که موقع رخ دادن آن شما فکر می‌کنید دارید می‌افتید و یا غش می‌کنید. هرچند شما احساس گیجی می‌کنید، اما احساس نمی‌کنید که شما و اطراف شما در حال حرکت اید. احساس سبکی سر معمولا با دراز کشیدن بهبود یافته و یا کاملا از بین می‌رود. اگر احساس سبکی سر شدید شده ممکن است باعث احساس غش کردن و یا سنکوپ شود. بعضی اوقات هنگام سرگیجه شما ممکن است، دچار حالت تهوع و یا استفراق شوید.

 

سرگیجه (دوران سر یا Vertigo)، احساسی از که شما در آن فکر می‌کنید خودتان یا اطرافتان در حال چرخیدن هستید. در سرگیجه شما ممکن است شما احساس چرخیدن، افتادن و یا کج شدن نمایید. زمانیکه شما دچار سرگیجه شدید می‌شوید، ممکن است احساس تهوع شدید و یا استفراغ به شما دست دهد. در این حالت ممکن است ایستادن و یا راه رفتن برای شما سخت بوده و یا احساس افتادن نمایید.

 

هر چند سرگیجه می‌تواند در همه افراد و همه سنین رخ دهد، اما بین بزرگسالان شایع تر می‌باشد.

 

احساس سبکی سر
این نوع از سرگیجه احساسی معمول می‌باشد. احساس سبکی سر معمولا بعلت بیماری و مشکل مهمی رخ نمی‌دهد. بعضی اوقات احساس سبکی سر در پی افت ناگهانی فشار خون، پس از بلندشدن ناگهانی از حالت درازکش و یا خوابیده، رخ می‌دهد.

 

احساس سبکی سر می‌تواند دلایل متفاوتی از جمله:
آلرژی و حساسیت
بیماری از جمله سرماخوردگی و یا آنفلوانزا
استفراق، اسهال، تب و سایر بیماری ها که باعث از دست دادن آب بدن می‌شوند
تنفس عمیق یا سریع
اضطراب و استرس
استفاده از سیگار، الکل یا داروهای غیر قانونی و موادمخدر

یکی دیگر از عوامل جدی تری که می‌تواند باعث احساس سبک سر شود، خونریزی است. اکثر اوقات محل خونریزی و نوع درمان آن مشخص است، اما بعضی اوقات خونریزی مخفی بوده و شما متوجه آن نمی‌شوید. برای مثال خونریزی دستگاه گوارش یکی از این عوامل است که در گذر زمان باعث احساس سرگیجه و خستگی می‌شود. خونریزی شدید در قاعدگی هم می‌تواند باعث سرگیجه شود.
خیلی از داروها نیز می‌توانند باعث سرگیجه و احساس سبکی سر شوند.

 

سرگیجه (دوران یا vertigo)
سرگیجه یا دوران سر زمانی رخ می‌دهد که بین سیستم های مختلف عصبی بدن که مسئول حفظ تعادل شما هستند، همچون حس بینایی، اعصاب حسی، فشار روی پوست و بخش هایی از گوش داخلی درگیری وجود دارد. بعضی از دلایل شایع سرگیجه شامل:

 

اختلالات گوش داخلی همچون سرگیجه وضعیتی حاملهای خوشخیم (BPPV)، بیماری منیر (Meniere’s disease)، نوریت وستیبولار یا سایر مشکلات باشد.
آسیب دیدن گوش و یا سر
سردرد های میگرنی
کاهش جریان خون در به مرکز مغز

 

زمانیکه سرگیجه ناگهانی همراه با از دست دادن عملکرد یکی از نقاط بدن رخ دهد، می بایست سریع به بیمارستان مراجعه نمود چراکه این سرگیجه ممکن است علامت مشکلی جدی در مغز همچون سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا (TIA) باشد.

 

الکل و بعضی از انواع داروها نیز می‌توانند باعث سرگیجه و یا احساس سبکی سر شوند.



ادامه مطلب ...


 

سرطان سینه از جمله بیماری‌هایی است که برای پیشگیری از بروز آن راه‌کارهای موثری وجود دارد و مهمترین توصیه در این زمینه تغییرات در الگو و سبک زندگی است.

به طور متوسط از هر ۸ زن یک نفر در معرض ابتلا به این سرطان است، اما با راههای طبیعی که در این مقاله به آنها اشاره شد می‌توان تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کرد.

پیشگیری طبیعی از سرطان سینه همانطور که عنوان شد به اعمال تغییراتی در الگوی زندگی بستگی دارد که در اینجا به تشریح ۸ مورد از موثرین آنها می‌پردازیم.

۱-‌ هر روز فعالیت و تمرینات بدنی داشته باشید. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که روزانه حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش می‌کنند۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

۲-‌ یک رژیم غذایی پیشگیری از سرطان را دنبال کنید. برای جلوگیری از بروز این بیماری مصرف ریزمغذی‌های گیاهی را با خوردن مقادیر زیادی از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار، دانه‌ها، خشکبار و حبوبات افزایش دهید. در یک رژیم غذایی برای مقابله با سرطان سینه حتما مواد غذایی زیر را بگنجانید:

-‌ مواد غذایی سرشار از فیبر خوراکی که از مقدار انواع سرطان‌زای استروژن در جریان خون می‌کاهند و تا ۵۴ درصد احتمال بروز این سرطان را کاهش می‌دهند.

- دانه سویا و محصولات آن مثل «توفو» نیز احتمال سرطان سینه را کاهش می‌دهند البته در این مورد باید از مصرف زیاد محصولات شیرین شده و تصفیه شده سویا خودداری کرد.

- سبزیجات خانواده سیر و پیاز تاثیر سرطان‌زای مولکول‌های رادیکال آزاد را خنثی کرده و مانع از تکثیر سلولهای سرطانی می‌شوند.



ادامه مطلب ...


عطسه و آبریزش بینی، علائمی است که هم در سرماخوردگی و هدر حساسیت بینی دیده می شود. در بسیاری از موارد، بیماران مبتلا به حساسیت بینی آلرژی را با سرماخوردگی اشتباه می گیرند بیماری ها و راه درمان سلامت

تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

عطسه و آبریزش بینی، علائمی است که هم در سرماخوردگی و هدر حساسیت بینی دیده می شود. در بسیاری از موارد، بیماران مبتلا به حساسیت بینی به مطب مراجعه می کنند و اظهار می دارند که مدت زیادی است که دچار سرماخوردگی شده اند و حتی با مراجعه به پزشکان متعددی، همچنان سرماخوردگی آنها خوب نشده است. وقتی این بیماران مورد معاینه قرار می گیرند، مشخص می شود که اساساً مشکل آنها سرماخوردگی نیست بلکه به دلیل حساسیت دچار عطسه و آبریزش بینی هستند و آنها به اشتباه، آنرا سرماخوردگی تلقی کرده اند. در اینجا سعی می کنیم به طور مختصر، تفاوت این دو را روشن کنیم. عامل سرماخوردگی، ویروس است. به طور کلی، بیماری های ویروسی با مجموعه علائمی همراه هستند که عبارت اند از تب، کوفتگی عضلانی، سردرد، عطسه و آبریزش بینی.

در سرماخوردگی نیز علاوه بر این که تمام این علائم وجود دارد، معمولاً گلودرد نیز بیمار را رنج می دهد. حال آنکه در مورد حساسیت بینی درست است که عطسه و آبریزش وجود دارد اما سایر علائمی که برای بیماری های ویروسی ذکر شد، دیده می شود. بیماران مبتلا به حساسیت بینی معمولاً مدتی بعد از بیدار شدن از خواب دچار عطسه های متعدد پشت سر هم می شوند. این عطسه ها در طول روز کمتر دیده می شود اما عطسه های مبتلایان به سرماخوردگی معمولاً پشت سر هم نیست و در تمام طول روز دیده می شود. مدت زمانی که بیمار دچار عطسه و آبریزش است نیز به افتراق این دو بیماری از یک دیگر کمک می کند. در سرماخوردگی، علائم بعد از چند روز برطرف می شود ولی این علائم به طور طولانی تری باقی می­ماند و بهبود نمی یابد. شرح حال بیمار نیز کمک کننده است در کسی که سابقه حساسیت بینی دارد یا اینکه از سایر بیماری های حساسیتی رنج می برد و حالا با عطسه و آبریزشی که خوب نمی شود، مراجعه کرده است باید حتماً حساسیت را در نظر داشته باشیم.

با این وجود این همه اختلاف بین علائم سرماخوردگی و حساسیت بینی معمولاً افتراق بین این دو افتراق بین این دو به راحتی امکان پذیر است. با این وجود، معاینه بالینی و به خصوص مشاهده داخل بینی تشخیص را قطعی می کند پوست پوشاننده داخل بینی افراد سرماخورده کاملاً قرمز و پرخون است در صورتی که مبتلایان به حساسیت، کمرنگ و رنگ پریده است. سرماخوردگی بیماری ویروسی است که باید دوره آن طی شود و درمان آن علامتی است. استراحت فیزیکی و نوشیدن مایعات گرم سودمند است در مورد حساسیت بینی درمان دارویی منجر به کاهش علائم بیمار خواهد شد اما باعث علاج کامل و ریشه کن شدن حساسیت نخواهد شد.

پیشگیری این دو نیز متفاوت است. در مورد سرماخوردگی فرد مبتلا باید بهداشت فردی را رعایت کند تا مانع انتقال ویروس به دیگران شود اما حساسیت واگیر ندارد و از طریق تماس به دیگران منتقل نمی شود. فرد مبتلا به حساسیت باید سعی کند از مواد محرکی که باعث تشدید علائم حساسیتی وی می شود، اجتناب کند.



 

تشخیص بموقع علائم هشداردهنده سرطان و انجام اقدامات لازم می‏‌تواند گام موثری در جلوگیری از ابتلا و در مراحل بعد مانع از ورود بیماری به مراحل پیشرفته باشد.
 
علائم هشدار دهنده سرطان را جدی بگیرید

به گزارش فرازنیوز، دکتر کلانتری فوق تخصص خون و آنکولوژی در حاشیه سمینار یکروزه مروری بر سرطان ها و ایمن شناسی تومورها در کرمان اظهار کرد: در این سمینار آخرین تجربیات بین متخصصان در زمینه شناخت و درمان سرطان‌ها ارائه و مورد بحث و تبادل نظر متخصصان قرار گرفت.
 

علائم هشدار دهنده سرطان


وی گفت: متاسفانه شاهد افزایش تعداد مراجعه کنندگان سرطان هستیم هرچند درمان بیماری سرطان در مواردی ممکن است با دشواری‌هایی همراه باشد اما درصورت تشخیص به موقع می تواند کمک زیادی به درمان باشد.

کلانتری تاکید کرد: آشنایی با علائم انواع سرطان و پیگیری سلامتی توسط خود افراد می‌توان سرطان و سایر بیماری‌ها را در مراحل اولیه کشف کرد، از این رو لازم است افراد در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده خاص و مراجعه به موقع به پزشک متخصص به شناسایی به موقع بیماری سرطان کمک کنند.

 وی مصرف انواع مواد مخدر و دخانیات مانند سیگار، تریاک و به ویژه قلیان را در کنار استرس و تغذیه ناسالم از مهمترین علل شیوع انواع سرطان‌ها دانست و گفت: متاسفانه در این میان با افزایش گرایش جوانان و نوجوانان ما به مصرف قلیان و استفاده از فست فودها باید نگران باشیم که آمار سرطان در جامعه روز به روز بیشتر می شود.

فوق تخصص خون و آنکولوژی خاطرنشان کرد: دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت بدنی یا اضافه وزن، مشروبات الکلی از جمله کلیدهای ورود به دنیای خطرناک سرطان است.

کلانتری با تاکید بر شناخت علائم هشداردهنده سرطان توسط افراد گفت: وجود توده یا ضخیم‌ شدگی در هر قسمتی از بدن، تغییر رنگ خال‌ها و یا رشد خال جدید یا تغییراتی در خال قدیمی، سرفه‌های مداوم و مزمن، افزایش یا کاهش بی دلیل وزن، ترشحات یا خونریزی‌های غیرمنتظره، تغییرات در گره‌های لنفاوی بدین صورت که گره لنفاوی به طور پیشرونده‌ای بزرگتر شود و بزرگی آن بیش از یک ماه ادامه پیدا کند، تغییرات پوست، ظهور خون در جاهای غیرمعمول از جمله علائمی است که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: در بیش‌تر مواقع این علائم، به معنی وجود سرطان نیستند و ممکن است به دلیل وجود تومور خوش‌خیم یا دلایل دیگر باشند و تنها پزشک می‌تواند در این مورد نظر دهد، اما آنچه که بسیار مورد تاکید است توجه به این مهم است که شخصی که این علائم یا تغییرات دیگری در او مشاهده شود باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند تا مشکلاتش تشخیص داده شده و درمان شود.

فوق تخصص خون و آنکولوژی در خصوص علائم هشداردهنده سرطان سینه که روز به روز در حال افزایش است، گفت: وجود هر گونه توده سفت مانند سلولی با درد و یا بدون درد در سینه، کشیدگی یا فرورفتگی نوک و یا پوست پستان، خروج مایع از نوک پستان، به داخل کشیده شدن نوک پستان و قرمزی یا پوسته‌ریزی نوک پستان یا پوست پستان از جمله این علائم هستند که چه در زنان و چه در مردان باید از لحاظ احتمال سرطان پستان مورد توجه قرار گیرد .

کلانتری افزود: سرطان در ابتدا یک بیماری کوچک است که اگر به موقع تشخیص داده و درمان شود، شانس بهبود کامل آن بسیار زیاد است، توجه به علائم کوچکی که در ابتدای ایجاد سرطان پیدا می‌شوند، می‌تواند باعث تشخیص زودهنگام بیماری شود.



پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب:ام اس, :: 1:27 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 به نوشته پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان تاپ سانته ، دکتر برونو استانکوف ، متخصص مغز و اعصاب بیمارستان تنون پاریس می گوید پیشرفت بیماری ام.اس. کاملا غیر قابل پیش بینی است و در افراد مختلف ، متفاوت است.
 
6 نشانه بيماری ام.اس

به گزارش فرازنیوز، بر اساس نتایج تازه ترین مطالعات محققان فرانسوی ، نشانه های بیماری اسکلروز چندگانه (ام.اس) بسیار متفاوت است و تنها از طریق ام.آر.آی می توان این بیماری را تشخیص داد ؛ اما برخی نشانه های هشدار دهنده ای وجود دارد که هرگز نباید آنها را نادیده گرفت و به محض مشاهده آنها باید به پزشک مراجعه کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان تاپ سانته ، دکتر برونو استانکوف ، متخصص مغز و اعصاب بیمارستان تنون پاریس می گوید پیشرفت بیماری ام.اس. کاملا غیر قابل پیش بینی است و در افراد مختلف ، متفاوت است. زیرا بسته به محل آسیب ، نشانه های متفاوتی دارد.

1- خستگی :

هر چند این نشانه « قابل مشاهده » نیست ، اما بی تردید رایج ترین نشانه این بیماری به شمار می رود. حدود 80 درصد افراد مبتلا به اسکلروز چند گانه دچار خستگی هستند. خاص ترین شکل این خستگی که به اختلال عصبی این بیماری مربوط می شود ، خستگی شدیدی است که با کمترین تلاش ذهنی یا جسمی بروز می کند. فرد بیمار بلافاصله پس از آغاز فعالیت خود به شدت احساس خستگی می کند ، تا آنجا که این احساس خستگی در طول روز مرتب افزایش می یابد.

2- اختلالات حافظه :

این مشکلات مشابه اختلالات فراموشی یا ضعف حافظه ای که ممکن است در دیگر بیماری های عصبی مانند آلزایمر مشاهده شود ، نیست. این ضعف حافظه بیشتر اشکال در توجه و تمرکز طولانی مدت بر روی یک موضوع یا پردازش اطلاعات مختلف به طور همزمان و سریع را شامل می شود. بنابراین ، این بیماری تأثیری قابل توجه بر حافظه دارد زیرا به یاد آوردن خاطرات مستلزم تلاش است. این اختلالات بسیار شایع است ، اما منجر به فراموشی جدی نمی شود.

3- تاری دید :

این احساس ناشی از التهاب عصب بینایی است. این مسئله با احساس تاری دید ، ضعف بینایی یا کاهش تشخیص برخی رنگ ها بروز می کند. این نشانه ای است که در یک سوم موارد در اوایل ابتلا به این بیماری مشاهده می شود و پس از پیشرفت بیماری شایع تر می شود.

4- بی حسی یا خواب رفتگی :

این مشکل جزئی از اختلالات حس لامسه است که غالبا بیماری ام.اس. را همراهی می کند. این بی حسی می تواند از احساس ساده مور مور شدن که چند روز طول می کشد ، تا اختلال بی حسی در برخی از اعضای بدن از جمله دست ، پا یا صورت را در بر بگیرد.

5- اختلال حرکتی :

این اختلال یکی از مشخصه های اصلی بیماری ام.اس. است که ممکن است هنگام راه رفتن یا حرکت دادن اعضای بدن بروز پیدا کند. این اختلال همچنین می تواند یک ضعف واقعی در یکی از اندام ها (به عنوان مثال فرد دیگر نمی تواند از افتادن اشیاء از دستش جلوگیری کند) یا یک طرف از بدن باشد. اگر این بیماری مخچه را نیز تحت تاثیر قرار داده باشد ، این اختلالات همچنین می تواند منجر به اختلال در حفظ تعادل شود.

6- اختلالات ادراری :

هرگز نباید این اختلالات را نادیده بگیریم ، زیرا برای درمان این اختلالات ، باید بتوانیم آنها را تشخیص دهیم. در مورد اسکلروز چندگانه این اختلالات ادراری ممکن است کاملا متضاد باشد : یا فرد نیاز شدید به دفع ادرار دارد یا اینکه فرد اصلا چنین احساسی ندارد و در تخلیه مثانه مشکل دارد.



راز درمان ایدز در دل مرجان‌های دریایی!

 فرازنیوز: متخصصان موسسه ملی سرطان استرالیا موفق به استخراج پروتئینی جدید از مرجان‌های پَردار شده‌اند که مانع از ورود ویروس ایدز به سلول‌های میزبان می‌شود.
 
راز درمان ایدز در دل مرجان‌های دریایی!

به گزارش فرازنیوز، چندین سال پیش متخصصان مرکز علوم دریایی استرالیا گونه‌ای از مرجان‌های پردار را از آب‌های شمال استرالیا صید کرده و همراه با 200 هزار نمونه دیگر در موسسه ملی سرطان «کورین رامسار» نگهداری کردند. وقتی متخصصان در حال آزمایش روی این مرجان‌ها بودند به تاثیر فوق‌العاده آنها در جلوگیری از آلوده شدن سلول‌های T شکلِ سیستم ایمنی به ویروس ایدز پی بردند. نتایج این مطالعه در 29 آوریل طی کنفرانسی اعلام شد و اگرچه این مطالعه در مراحل اولیه است اما این کشف امیدها را برای استفاده از ترکیبات حاصل از مرجان‌ها در درمان موثر ایدز تازه کرده است.

 
متخصصان موفق به کشف پروتئینی به نام cnidarin از مرجان‌های پردار شدند که می‌تواند از ورود ویروس ایدز به داخل سلول‌های T شکل جلوگیری کند. این مرحله در واقع مهمترین مرحله تکثیر و گسترش بیماری ایدز محسوب می‌شود. پروتئین cnidarin به صورت انحصاری تنها در یک نوع مرجان نرم مشاهده می‌شود اما با این حال متخصصان هنوز نمی‌دانند که این پروتئین دقیقا چه نقشی در حیات این مرجان‌ها ایفا می‌کند. اعتقاد متخصصان بر این است که توانایی بازدارندگی cindarin در مقابله با ایدز ناشی از خصوصیت منحصر به فرد این پروتئین است.
 
متخصصان موسسه ملی سرطان کورین رامسار اعلام کردند: پروتئین cindarin با پیچیدن به دور سلول ایدز از اتصال این ویروس با سلول‌های میزبان جلوگیری می‌کند و این یک خصوصیت منحصر به فرد است که تاکنون در هیچ پروتئین دیگری مشاهده نکرده‌ایم. در نتیجه به نظر می‌رسد پروتئین cindarin دارای مکانیسم عملکردی منحصر به فردی است.
 
اگرچه این احتمال وجود دارد که در صورت استفاده از این پروتئین با هدف پیشگیری از ایدز، ویروس HIV در تقابل پروتئین cindarin مقاوم شود اما با این حال به دلیل اینکه این پروتئین در مقایسه با سایر روش‌های درمانی از یک مکانیسم متفاوت در مبارزه با عفونت ایدز استفاده می‌کند لذا بهره‌گیری از این شیوه درمان، اختلالی در سایر روش‌های درمانی مرسوم ایجاد نمی‌کند.
 
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تا پایان سال 2012 میلادی در جهان 35.5 میلیون نفر به ویروس ایدز آلوده شده‌اند که احتمالا در همان سال دو میلیون و 300 هزار مورد جدید آلودگی به این ویروس رخ داده اما یافتن پروتئین جدید می‌تواند خبر بسیار امیدوار‌کننده‌ای برای درمان این بیماری مهلک باشد.


پنج شنبه 15 خرداد 1393برچسب: آلزایمر پزشکان حافظه , :: 1:15 ::  نويسنده : معصومه رستمی       
علمی و پزشکی - فرازنیوز: پزشکان معتقدند از هر 10 بیمار مبتلا به آلزایمر یک نفر به نوع خاصی از این اختلال مبتلا می‌شود که اغلب از چشم پزشکان پنهان می‌ماند.
 
 
به گزارش مدیکال دیلی، این نوع از آلزایمر که به عنوان آلزایمر پنهان یا «آلزایمر خارج هیپوکامپی» (HSP) شناخته می‌شود برخلاف نوع شایع‌تر این بیماری، مرکز حافظه یا ناحیه هیپوکامپ را درگیر نمی‌کند و به این ترتیب در این نوع از آلزایمر فرد دچار مشکلات حافظه‌ای نمی‌شود بلکه رفتارهای غیرعادی دیگری از وی سرمی‌زند. این بیماری موجب بروز خشونت، مشکلات بینایی و رفتارهای غیرمعمول در فرد مبتلا می‌شود که اغلب به اشتباه تشخیص داده شده و در نتیجه شیوه درمانی مناسبی برای آن درنظرگرفته نمی‌شود.
 
در این مطالعه «ملیسا موری» که سرپرستی تیم پزشکی مایوکلینیک را برعهده دارد به بررسی وضعیت مغزی بیش از 1800 بیمار مبتلا به آلزایمر پرداخت. موری و دستیارانش دریافتند در این نوع آلزایمر بخش‌هایی از مغز دچار مشکل می‌شوند که رفتار، توانایی حرکتی، قدرت تکلم و بینایی را کنترل می‌کنند.
 
به گفته پزشکان از آن جا که در این نوع از بیماری آلزایمر، حافظه مبتلایان درگیر نمی‌شود ممکن است همچون برخی دیگر از انواع اختلال‌های مغزی به اشتباه تشخیص داده شود به گونه‌ای که بیماران درمان مناسب را دریافت نمی‌کنند.
 


چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:آفت دهان را بشناسید, :: 23:52 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

آفت دهان را بشناسید

به گزارش فرازنیوز، آفت می‌تواند روی‌ لب‌ها، لثه‌ها، داخل‌ گونه‌ها، زبان‌، کام‌ و گلو ظاهر شود. از آنجایی که آفت دردناک است گاهی در صحبت کردن و غذا خوردن فرد نیز اختلال ایجاد می کند.  اگر معمولا ماده غذایی خاصی موجب بروز آفت در دهان شما می شود، از مصرف آن خودداری کنید.

علت‌ دقیق‌ ایجاد آفت مشخص نیست اما استرس و اضطراب، آسیب‌ مخاط‌ دهان‌ به دلیل مسواک زدن نادرست، درمان های دندانپزشکی و برخورد وسایل با بافت مخاط، خوردن غذا و نوشیدنی داغ‌، تحریک‌ ناشی‌ از غذاهای‌ ترش‌، اسیدی‌، تند و شور و همچنین عفونت های ویروسی از عوامل مستعد کننده آن به شمار می روند.

پیشگیری‌

دندان‌های‌ خود را روزانه دوبار مسواک‌ بزنید و یک بار از نخ‌ دندان‌ استفاده‌ کنید تا بهداشت و سلامت دهان و دندان هایتان به طور کامل رعایت شود.

می توانید برای شستشوی مخاط دهان از آب جوشیده و نمک نیز استفاده کنید.

اگر معمولا ماده غذایی خاصی موجب بروز آفت در دهان شما می شود، از مصرف آن خودداری کنید.

از تماس نزدیک با فرد مبتلا به آفت پرهیز کنید و تا حد امکان ظروف فرد مبتلا را جدا کنید.

هنگام مسواک زدن مراقب باشید به لثه ها و مخاط دهان آسیب وارد نشود.

در هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های داغ، خوراکی های خشک و خشن مانند چیپس یا نان خشک احتیاط کنید تا بافت مخاطی دهان زخمی نشده و آسیب نبیند.

درمان

معمولا آفت به طور خود بخود پس از 5 تا 7 روز بهبود می یابد. برای تسریع درمان به ویژه زمانی که در حین خوردن و آشامیدن مشکل ایجاد شده است می توانید روزانه حداقل 3 بار دهان را با محلول رقیق آب نمک شستشو دهید.

برای درمان آفت داروهایی نیز وجود دارد که می توانید تحت نظر پزشک از آنها نیز استفاده کنید.

از مصرف غذاها و نوشیدنی های داغ، ترش و شور پرهیز کنید.

برای کاهش درد غذا را به صورت لقمه های کوچک بخورید و مایعات را نیز با نی بنوشید.

مواد غذایی سرد مانند بستنی معمولا موجب تسکین آفت های دردناک می شوند.

توصیه می شود در صورت بروز تب و همچنین عدم بهبودی آفت پس از حداکثر یک هفته حتما به پزشک مراجعه کنید.



یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:تغذیه و بیماری پارکینسون, :: 23:45 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

 

بيماري پارکينسون يا فلج رعشه‌اي اختلال مغزي است که موجب لرزش، سفتي و ضعف عضلات مي‌شود. علائم زودرس بيماري پارکينسون شامل: سفتي عضلات، خستگي زودرس نسبت به حالت معمول، رعشه که به طور معمول با لرزش خفيف در يک دست، بازو و يا پا شروع مي‌شود. اين لرزش زماني که بدن در حال استراحت است تشديد مي‌شود، اما عموما وقتي که بدن در حال انجام فعاليت است، متوقف مي‌گردد به عنوان مثال زماني که دو انگشت شست و سبابه به هم ماليده مي‌شود، لرزش وجود ندارد.

با پيشرفت بيماري علائمي مانند: ريزش آب دهان، کاهش اشتها ، سفتي عضلات در طرفين بدن، ضعف، لرزش ماهيچه‌ها، سخت ايستادن، حرکت آهسته، بي قراري، قدم‌هاي نامتعادل، لرزش مداوم دست‌ها و سر و به سختي خم شدن بروز مي‌کند. در مراحل بعدي بيماري، شخص توانايي کنترل حرکات خود را از دست مي‌دهد، فعاليت‌ها به سختي صورت مي‌گيرد و به تدريج قوه ادراک نيز تحت تاثير بيماري قرار مي‌گيرد. حدود يک سوم از افراد مبتلا به پارکينسون از افسردگي رنج مي‌برند. معمولاً اين بيماري حدود ده سال ادامه دارد و سرانجام به مرگ منجر مي‌شود که علت به‌طور عمده عفونت و يا پنوموني ناشي از آسپيراسيون است. شيوع اين بيماري در مردان بيشتر از زنان است.
علل بيماري پارکينسون

علت بيماري پارکينسون ناشناخته است، هر چند در اين مورد تئوري‌هاي زيادي وجود دارد. در مغز بيماران مبتلا به پارکينسون، دوپامين وجود ندارد(دوپامين نوروترانسميتري است که پيام را از يک سلول عصبي به سلول ديگر مي‌برد)، زيرا سلول‌هايي که اين ناقل شيميايي مهم را مي‌سازند، از بين رفته‌اند. يکي از تئوري‌ها در مورد علت از بين رفتن اين سلول‌ها اين است که سلول‌هاي کبدي کارآيي خود را از دست داده و نمي‌توانند سموم را دفع کنند و اين سموم روي سلول‌هاي مغز اثر مي‌گذارند. نظريه ديگر اين است که ژنتيک و سموم محيطي در بروز پارکينسون نقش دارند. راديکال‌هاي آزاد نيز از علل ايجاد بيماري هستند، چون سبب اکسيداسيون دوپامين مي‌شوند.
چه مواد مغذي در اين بيماري موثر هستند؟



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:پارکینسون, :: 23:34 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

بیماری‌ پاركینسون‌

شرح بیماری

بیماری‌ پارکینسون‌ یک‌ بیماری‌ دستگاه‌ عصبی‌ مرکزی‌ در بزرگسالان‌ مسن‌تر که‌ مشخصه‌ آن‌ سفتی‌ عضلانی‌ پیشرونده‌ تدریجی‌، لرزش‌ و از دست‌ رفتن‌ مهارت‌های‌ حرکتی‌ است‌.

این‌ اختلال‌ هنگام‌ رخ‌ می‌دهد که‌ نواحی‌ خاصی‌ از مغز توانایی‌ خود در تولید دوپامین‌ (یکی‌ از ناقلین‌ عصبی‌ در مغز) را از دست‌ می‌دهند.

 

علایم‌ شایع‌

لرزش‌، به‌ خصوص‌ در حالت‌ عدم‌ حرکت‌ اندام‌
سفتی‌ عضلانی‌ و کندی‌ حرکت‌ در کل‌ بدن‌
راه‌ رفتن‌ نامتناسب‌ به‌ حالتی‌ که‌ پاها به‌ زمین‌ کشیده‌ می‌شوند و فاصله‌ پاها از هم‌ بیشتر از حالت‌ طبیعی‌ است‌.
قامت‌ خمیده‌
از بین‌ رفتن‌ حالت‌ چهره‌
تغییرات‌ صدا؛ صدا ضعیف‌ و بم‌ می‌شود.
اختلال‌ بلع‌، آبریزش‌ دهان‌
توانایی‌ ذهنی‌ تا مراحل‌ پیشرفته‌ بدون‌ تغییر می‌ماند و در مراحل‌ پیشرفته‌ به‌ آهستگی‌ کاهش‌ می‌یابد.
افسردگی‌، عصبی‌ بودن‌

 

علل‌

علت‌ این‌ اختلال‌ در اغلب‌ موارد ناشناخته‌ است‌. بعضی‌ موارد آن‌ ناشی‌ از داروهایی‌ نظیر فنوتیازین‌ها؛ آسیب‌ مغزی‌؛ تومورها؛ آنسفالیت‌ پس‌ از آنفلوانزا؛ عفونت‌ با ویروس‌های‌ دارای‌ رشد آهسته‌؛ یا مسمومیت‌ با مونواکسیدکربن‌ (احتمالاً) می‌باشد.

 

عوامل تشدید کننده بیماری

ناشناخته‌

 

پیشگیری‌

پیشگیری‌ خاصی‌ ندارد.

 

عواقب‌ مورد انتظار

این‌ بیماری‌ در حال‌ حاضر غیرقابل‌ علاج‌ محسوب‌ می‌گردد. ولی‌، علایم‌ آن‌ با درمان‌ قابل‌ تسکین‌ یا کنترل‌ است‌. این‌ بیماری‌ طول‌ عمر را چندان‌ کاهش‌ نمی‌دهد.
تحقیقات‌ علمی‌ علل‌ و درمان‌ این‌ بیماری‌ ادامه‌ دارد و این‌ امید وجود دارد که‌ درمان‌های‌ مؤثر و نهایتاً علاج‌بخش‌ برای‌ آن‌ ارایه‌ گردند.
تحقیقاتی‌ که‌ به‌ بررسی‌ پیوند بافت‌ جنینی‌ برای‌ درمان‌ این‌ اختلال‌ پرداخته‌اند نویدبخش‌ درمان‌ مؤثری‌ در آینده‌ بوده‌اند. با این‌ درمان‌ به‌ نظر می‌رسد سلول‌های‌ جدید تولیدکننده‌ دوپامین‌ در مغز با پیوند بافتی‌ جنینی‌ تشکیل‌ گردند



ادامه مطلب ...


یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:درمان خانگی بیماری پارکینسون, :: 23:23 ::  نويسنده : معصومه رستمی       


* داورهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف نمایید:
داروهای مربوط به بیماری پارکینسون با راهنمایی های خاصی در رابطه با زمان مصرف آن تجویز می شود. این خیلی مهم است که شما توصیه ها و راهنمایی های پزشک تان را در مورد این که چگونه و چه زمانی داروهای تان را مصرف نمایید، خوب گوش کنید تا هم موثر باشند وهم امن.
کاهش، افزایش و یا قطع داروهایی که مصرف می کنید می تواند تغییرات بزرگی را در علائم بیماری شما به وجود آورد و می تواند خیلی خطرناک باشد.
حتی اگر دارویی به نظر کارش را خوب انجام نمی دهد، اگر آن را قطع کنید، علائم بیماری تان ممکن است خیلی بدتر شود.
در اوایل بیماری، مصرف هم زمان قرص با غذا می تواند مفید باشد تا
کمتری داشته باشید، علامتی که با مصرف برخی از داروهای پارکینسون ممکن است برای تان حاصل شود.
در مراحل بعدی بیماری،
حداقل یک ساعت قبل از وعده ی غذایی و حداقل دو ساعت بعد از وعده ی غذایی به بهتر عمل کردن آن ها کمک می کند.
برخی از داروهای بیماری پارکینسون اگر به همراه غذاهایی خورده شون، خوب عمل نمی کنند.
* با بیماری پارکینسون زندگی کنید:
در اوایل، بیماری پارکینسون نمی تواند زندگی شما را خیلی مختل کند. اما اغلب مردم با پیشرفت بیماری دچار ناتوانی هایی می شوند. درمان خانگی می تواند به شما کمک کند تا با پیشرفت بیماری خود را تطبیق دهید و تا حد امکان به قوت خود مستقل باقی بمانید.
کیفیت زندگی شما تا اندازه ای بستگی به توانایی شما برای ادامه ی کار کردن ، حضور در منزل، علاقه ی شما به خانواده تان وتمایل شما به مستقل بودن دارد.
وسایل کمک کننده مانند عصا یا واکر ممکن است با پیشرفت بیماری ضروری باشد.
جنبه های درمان خانگی مهم برای فردی با بیماری پارکینسون، عبارت اند از:
1) فعالیت ها و خانه تان را اصلاح کنید. به طور مثال فعالیت های روزانه تان را ساده کنید و دیگر این که وضعیت اسباب و وسایل منزل یا مبل ها را به گونه ای تغییر دهید که به راحتی بتوانید آن ها را بگیرید و با کمک آن ها در اطراف خانه حرکت کنید.
2)
غذا بخورید. مصرف مقدار فراوانی ، دانه ها، ، ماکیان، ، گوشت لخم و مفید است.

3) ورزش کنید و فیزیوتراپی انجام دهید. این کار، هم برای مراحل اولیه ی بیماری و هم برای مراحل پیشرفته ی آن سودمند است.



ادامه مطلب ...


 

آنها مقادیر قابل توجهی از عامل بیماری سرخک را به بدن این بیمار سرطانی تزریق کردند و با این کار توانستند بیماری سرطان او را مهار کنند

 به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، تلاش برای مقابله با سرطان یکی از چالشهای اصلی پزشکان در دهه های اخیر بوده است. حالا پژوهشگران آمریکایی به شیوه جدیدی برای مقابله با سرطان دست یافته اند. آنها می گویند با این شیوه موفق شده اند یک خانم مبتلا به سرطان خون را درمان کنند. آنها برای این کار از یک بیماری برای مقابله با سرطان خون استفاده کرده اند.

آنها مقادیر قابل توجهی از عامل بیماری سرخک را به بدن این بیمار سرطانی تزریق کردند و با این کار توانستند بیماری سرطان او را مهار کنند. این شیوه جدید که در بیمارستانی در ایالت مینه سوتای آمریکا آزمایش شده و جواب داده، سبب شده است بارقه های جدیدی از امید برای درمان سرطان در جامعه پزشکی بوجود بیاید.

شیوه های درمانی قبلی ازقبیل انواع شیمی درمانی و دو پیوند سلولهای بنیادی برای درمان سرطان خون این خانم آمریکایی استفاده شد اما نتیجه ای نداشت و بیماری او بدون علاج به نظر می رسید. پزشکان که از مداوای وی ناامید شده بودند به این شیوه جدید درمان روی آوردند تا با یک بیماری به مصاف یک بیماری دیگر بروند.

به بدن وی مقداری از واکسن سرخک تزریق شود که از آن برای واکسیناسیون یکصد میلیون نفر استفاده می شود و استفاده از این مقدار عظیم عامل سرخک هم برای بیمار و هم برای پزشکان نگران کننده بودند. اما خانم استیلی ارهولتز که سرطان داشت و چیزی برای از دست دادن نداشت به این شیوه جدید تن درداد.

پزشکان می گویند این شیوه با استفاده از اصل مطرح در واکسیناسیون بود به این معنا که پزشکان ویروس عامل سرخک وارد بدن شود و بافت سرطانی را از بین ببرد. در این شیوه، ویروس سرخک ، سلولهای سرطانی را در این خانم به هم چسابد و آنها را از بین برد.

پزشکان امیدوارند بتوانند با آزمایشها و تحقیقات بیشتر از این شیوه برای درمان دیگر سرطانها استفاده کنند. تحقیق انجام شده روی این خانم آمریکایی در مراحل بسیار اولیه قرار دارد و فقط روی یک بیمار انجام شده است و مشخص نیست تکرار این آزمایش در بدن افراد دیگر چه نتیجه ای خواهد داشت. به هرحال، این زن آمریکایی با همین شیوه درمان شده است و دیگر سرطان ندارد. 

 

 گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
http://www.niksalehi.com/newspaper



 
http://mihansalamat.ir/up/images/qqn0fkkyqy7o71g7nbll.jpg

 



نکته جالب در این تحقیق این بود، در افرادی كه فعالیت‌های بدنی شدید داشتند، كاهشی در خطر بروز سكته مغزی مشاهده نشد.


سكته مغزی یكی از بیماری‌های ناتوان‌كننده شایع در جوامع امروزی است. پرفشاری خون، دیابت، بالا بودن چربی های خون، مصرف سیگار و چاقی از عوامل خطرساز در سکته مغزی به شمار می روند.



تحقیقات نشان می دهند زنانی كه در هفته به مدت 2 ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌كنند، در معرض خطر كمتری برای ابتلا به سكته مغزی هستند. برای انجام این مطالعه 39 هزار و 315 زن 45 ساله و بالاتر آمریكایی به مدت 9 تا 11 سال مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد زنانی که به صورت مداوم و منظم پیاده روی به ویژه پیاده روی سریع می کردند، کمتر از سایرین دچار سکته مغزی می شوند.

بر اساس این مطالعه، زنانی كه به مدت 2 ساعت یا بیشتر در هفته پیاده‌روی می‌كردند، 30 درصد کمتر از زنان بی تحرک در معرض خطر سکته مغزی بودند. همچنین مشخص شد زنانی كه پیاده‌روی سریع داشتند، دارای كاهش 37 درصدی بودند.

نکته جالب در این تحقیق این بود، در افرادی كه فعالیت‌های بدنی شدید داشتند، كاهشی در خطر بروز سكته مغزی مشاهده نشد. بر این اساس محققان معتقدند فعالیت بدنی متوسط مانند پیاده‌روی نسبتا سریع، می‌تواند باعث كاهش بروز سكته مغزی گردد.



یک شنبه 25 اسفند 1392برچسب: دردکلیه،سنگ کلیه, :: 16:35 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

 

درمانهای طبیعی برای دفع سنگ کلیهReviewed by نویسنده سایت on Mar 1Rating: 5.0درمانهای طبیعی برای دفع سنگ کلیهیکی از دردناک‌ترین علت‌های مراجعه به بیمارستان‌ها سنگ کلیه است. دردی که امیدوارم شما آن را تجربه نکنید؛ ولی هر کس آن را تجربه کرده می‌داند که چه درد بدی است؛ یعنی مبتلایان همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند از این مشکل خلاص شوند یا دست‌کم روش‌هایی غیردارویی را جستجو می‌کنند که بتواند درد آن را تسکین دهد

یکی از دردناک‌ترین علت‌های مراجعه به بیمارستان‌ها سنگ کلیه است. دردی که امیدوارم شما آن را تجربه نکنید؛ ولی هر کس آن را تجربه کرده می‌داند که چه درد بدی است؛ یعنی مبتلایان همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند از این مشکل خلاص شوند یا دست‌کم روش‌هایی غیردارویی را جستجو می‌کنند که بتواند درد آن را تسکین دهد. سنگ کلیه می تواند علت های مختلفی داشته باشد ازکم تحرکی و مصرف کم مایعات گرفته تا پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، مصرف خودسرانه یا زیاد داروهای کلسیمی، مصرف زیاد پروتئین های حیوانی، نمک و…

۱-اولین توصیه ای که می توان برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه داشت مصرف زیاد مایعات، بویژه آب است. البته باید توجه داشت که آب، حاوی املاح زیاد نباشد؛ بنابراین مصرف آب جوشیده سرد شده یا آب های تصفیه شده مانند آب های معدنی موجود در بازار توصیه می شود.

 

۲-افرادی که از سنگ کلیه بویژه سنگ های اگزالاتی رنج می برند، بهتر است از مصرف ریواس، تره فرنگی، اسفناج، نوشابه ها، بادام زمینی، آجیل، شکلات، مواد کافئین دار، آب مرکبات، گوشت و پروتئین های حیوانی خودداری کنند و بجای آن هندوانه، خیار، شاهی، آلو، ترب، تربچه، گریپ فروت،کرفس، جعفری، نعناع، مارچوبه، مرزه و مواد غذایی مفید برای دفع سنگ های ادراری استفاده کنند.

۳-گل گاوزبان نوشیدنی مفیدی در پیشگیری سنگ های کلیوی است.

۴-دم کرده گیاه قاصدک به دلیل خاصیت مدر بودن آن تاثیر زیادی در دفع سنگ های ادراری دارد. همچنین کسانی که زمینه تولید سنگ مجاری ادراری را دارند، توصیه می شود به صورت مداوم از دم کرده این گیاه استفاده کنند.

 

۵-مطالعات نشان داده است جوشانده هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و بیماری های مثانه مفید است.

۶-کاکل ذرت نیز از مواد گیاهی مفید در دفع سنگ های کلیه است. به این منظور می توان پنج گرم از این ماده را بصورت دم کرده تهیهو روزی سه بار آن را میل کرد.

۷-خاکشیر نیز به دلیل خاصیت ادرارآور آن می تواند در رفع این مشکل مفید باشد.

 

۸-به کسانی که از مشکل سنگ های ادراری رنج می برند، توصیه می شود مخلوط خاکشیر، خارشتر و ترنجبین را صبح ها به صورتناشتا با آب گرم میل کنند.

۹-گزنه نیز تاثیر غیرقابل انکاری در دفع سنگ کلیه و نیز کوچک کردن پروستات دارد.

 

۱۰-یک ترکیب گیاهی بسیار مفید در دفع سنگ های ادراری می تواند شامل این گیاهان باشد: مخلوط ۴۰ گرم خارخاسک و دم گیلاس و ۲۰ گرم آویشن، دم اسب، کاکل ذرت و افسنطین را باید دم و روزی دو تا سه بار میل کرد که تاثیر قابل ملاحظه ای در از بین بردن سنگ های کلیوی دارد.

۱۱-خارمریم، قره قاط، خرفه و چای سبزنیز به دلیل خاصیت ادرارآوری می توانند در دفع سنگ های کلیوی مفید باشند.

 

۱۲-کسانی که از سنگ کلیه رنج می برند می توانند هر روز آب ترب بویژه ترب سیاه میل کنند و تاثیرات آن را ببینند.

۱۳-عرق خارشتر و خارخاسک نیز مفید است.

 

۱۴-دم کرده مخلوط گیاه زبان گنجشک، برگ گیاه پنیرک و عسل نیز یک نوشیدنی مفید در کاهش درد سنگ کلیهاست.

۱۵-ماساژ موضعی پهلو و زیر شکم نیز با روغن کرچک گرم می تواند در کاهش درد سنگ کلیه مفید باشد.

 

۱۶-ورزش هایی مانند طناب زدن و کوهنوردی را نیز فراموش نکنید.



پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:, :: 1:13 ::  نويسنده : معصومه رستمی       


بیماری هانتینگتون یک بیماری ژنتیکی ارثی است و در افرادی که ژن  این بیماری را دارند در دهه های ۳۰و۴۰عمر تظاهر می یابد که بهترین لحظات زندگی است. این بیماری درمان موثزی ندارد و اهسته اما پیوسته پیشرفت میکند و به طور معمول بعد از ۱۵تا۲۰ سال به ناتوانی کامل و سرانجام مرگ می انجامد اگر چه این بیماری در ابتدا دستگاه عصبی مرکزی را مبتلا میکند ولی افراد مبتلا اغلب به خاطرمشکلات قلبی و ریوی عدم تحرک و خانه نشینی و یا در اثر صدماتی که به علت زمینخوردن های مکرر فرد مبتلا به وجود می ایند میمیرند در سال ۱۹۹۳ به دنبال تلاشهماهنگ ۵۸ دانشمند از سراسر دنیا زن بیماری هانتینگتون شناسایی شد . خیلی زود ازمون های کار امدی به وجود امدند تا در خانواده هایی که فرد مبتلا دارند افراد وارث این ژن تشخیص داده شوند چون این ژن به صورت غالب به ارث می رسد افراد حامل ان به بیماری مبتلا می شوند و ۵۰% احتمال دارد که هر یک از فرزندان انها نیز این زن را دریافت کنند عده ای از مردم دنیا این ازمون را انجام می دهند تا بتوانندبرای زندگی اینده خود بهتر برنامه ریزی کند ولی گروهی نیز ترجیح میدهند که
از ان اطلاع نداشته باشند .دانشمندان دریافتند که جهش در زن عامل این بیماریباعث تولید پروتیینی می شود که از یک طرف برای سلول های عصبی سمی است و از طرف دیگر این پروتین غیر عادی دیگر نمی تواند نقش زیستی خود را انجام دهد در نتیجه بخش خاصی از مغز فرد مبتلا تحلیل میرود .دانشمندان براساس مطالعات اولیه ای که روی جانوران و انسان ها انجام شده است این احتمال را مطرح کرده اند که تجویز این فاکتور رشد می تواند تا حدودی جلوی عوارض بیماری هانتینگتون را بگیرد.

از هانتینگتون تا هانتینگتین

بیماری هانتینگتون به خاطر تحقیقات یک پزشک امریکایی به نام جرج هانتینگتون چنین نام گذاری شده است در سال ۱۸۲۷ دکتر هانتینگتون اطلاعات زیادی را

 درباره ی یک بیماری ارثی منحصر به فردی گزارش کرد. او و پدرش که او نیز پزشک بود این بیماری را در یک خانواده ی نیویورکی مشاهده کرده بودند. دکتر هانتینگتون

 این بیماری را به خاطر حرکات ناهماهنگ و عجیب و غریبی که بیمار از خود نشان می دهد به معنی رقص گرفته شده است این بیماری ازهر ۱۰۰۰۰ نفر choros داد کره نامید که از یک نفر را مبتلا کرده است علایم این بیماری به علت تخریب نورون های جسم مخطط  به وجود می ایند جسم مخطط ناحیه ای در عمق مغز است و بخشی از ساختاری

 را تشکیل می دهد که هسته های قاعده ای نامیده می شود . این نورون ها درحالت عادی پیا م های تحریکی را کنترل و مهار می کنند که از قشر حرکتی مغز 

برای اجرای حرکات گوناگون به عضلات فرستاده می شوند وقتی نورون ها میمیرند فعالیت قشر حرکتی افزایش می یابد و فرد حرکات غیر ارادی از خود نشان می دهند

 .ژنی را که در بیماری هانتینگتون جهش یافته است هانتینگتین نامیده اند .این ژن در یک انتهای کروموزوم قرار دارد وقتی محققان زن هانتینگتین را مورد مطالعه قرار دادند 

متوجه شدند که در انسان های سالم رمز سه گانه گلوتامین بین ۹ تا ۳۵ بار پشت سرهم ولی در بیماران مبتلا به هانتینگتون خیلی بیشتر و حتی تا ۲۵۰ بار تکرار شده است 

بعلاوه دانشمندان متوجه شده اند که هر چه این رمز بیشتر تکرار شود بیماری درسن پایین تری بروز پیدا می کند همچنین به دلیل نامعلومی تعداد این تکرار ها می تواند

 در یک خانواده از نسلی به نسل دیگر بیشتر شود .

 

 

 

 



چهار شنبه 21 اسفند 1392برچسب:غش/سنکوب/آریتمی قلبی/احیای قلبی, :: 23:52 ::  نويسنده : معصومه رستمی       

غش یا سنکوپ

غش یا سنکوپ ، از دست دادن موقت هوشیاری و بیهوشی در نتیجه نرسیدن خون کافی به مغز (کوتاه مدت) می‌باشد.

هنگامی که جریان خون مغز کم شود، بدلیل اینکه مغز کنترل خود را روی اعضاء بدن از دست می‌دهد، فرد قدرت وهوشیاری خود را از دست داده و سقوط می‌کند.

معمولا بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه او دوباره هوشیار می‌گردد. اما اگر سنکوپ با یک ناراحتی جدی پزشکی همراه باشد، بیمار ممکن است نیم ساعت یا بیشتر در حالت بیهوشی بماند.


علائم اخطار دهنده غش


احساس بد حالی و سستی و سرگیجه
رنگ پریدگی و پوست سرد و عرق‌دار
تهوع و استفراغ
گزگز دست و پاها
نبض ضعیف ، تنفس سطحی و افت فشار خون
اختلال بینایی بصورت سیاهی رفتن چشم و احساس صدایی مثل سوت در گوش
از دست دادن تعادل و سقوط و بیهوش شدن.


علل غش


علت آن ممکن است شوک هیجانی ، خستگی مفرط ، ایستادن طولانی ، گرما ، برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده به نشسته یا ایستاده ، سوء تغذیه ، کم خونی ، فقدان هوای تازه و غیره باشد.

غش می‌تواند در یک فرد کاملا سالم در نتیجه یک عکس‌العمل عاطفی طبیعی و یا در نتیجه بازتاب اختلال تنظیم فشار خون ، حادث ‌شود.

شنیدن ناگهانی اخبار خوب یا بد ، افت ناگهانی فشار خون یا قند خون و مسائل دیگر همگی باعث می‌شوند جریان خون مغز کاهش پیدا بکند و فرد به طور موقت غش بکند.


سنکوپ یا غش واقعی ممکن است طی یکسری بیماریهای قلبی و عروقی ، علل عصبی بیهوشی (مثل صرع) ، افت قند خون ، دیده شود.

البته باید در نظر داشت که شل شدن ناگهانی عروق بدن در اثر محرکهای داخلی یا خارجی مهمترین و شایعترین علت غش می‌باشد مانند سنکوپ سینوس کاروتید ، سنکوپ دفع ادرار ، سنکوپ سرفه و سنکوپ عصبی و قلبی.



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد